Zoufalý nedostatek řidičů omezuje provoz MHD v Plzni

16. březen 2018

Plzeňskou městskou hromadnou dopravu trápí kritický nedostatek řidičů autobusů a trolejbusů. Ve snaze ušetřit pracovní síly proto dopravní podniky na čtvrtině linek prodloužily intervaly mezi jednotlivými spoji. A to se některým cestujícím nelíbí.

Některé Plzeňany rozzlobily upravené jízdní řády městské dopravy. Část autobusů a trolejbusů jezdí v delších intervalech a tedy méně často než do února. Může za to kritický nedostatek řidičů MHD. Dopravní podniky tuto situaci řeší. Část pracovních sil uspořily mimo jiné i tím, že proškrtaly některé jízdní řády. To se ale části cestujících nelíbí a někteří z nich se proto obrátili na místní radnici kvůli omezení provozu autobusové linky číslo 28.

„Takový barometr je, když se lidi začnou ozývat. Když se vám ozve deset, patnáct lidí, tak už víte, že ten problém je. A to nastalo teď. Bylo dokonce přes dvacet lidí, kteří se ozvali mailem, osobně, telefonáty. Ten spoj byl natolik okleštěn, že ti lidi cítí, že se nedostanou včas, stojí na těch zastávkách. Když jim to ujede, tak čekají několik desítek minut, než jim přijede další," shrnul situaci starosta městského obvodu Plzeň 4 Doubravka Michal Chalupný z ČSSD.

Za úbytkem spojů na čtvrtině ze 46 linek ve městě je podle vedení Plzeňských městských dopravních podniků právě kritický nedostatek řidičů.

„V současné době nám chybí přibližně 55 řidičů na trakcích trolejbusů a autobusů. Myslím si, že ta situace je kritická přibližně poslední půlrok, kdy ten nedostatek už je velký," upřesnil mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

Situaci zhoršila chřipková epidemie, pomáhají brigádníci

Dočasně pak dopravním podnikům navíc chybí dalších padesát řidičů kvůli chřipce. I když šoféři jezdí přesčasy a pomáhá stovka brigádníků, některé autobusy a trolejbusy by bez snížení počtu spojů neměl kdo řídit.

„Byly vytipovány linky, které byly méně vytížené, aby to co nejméně ovlivnilo naše cestující. Např. v ranních nebo odpoledních špičkách byly prodlouženy intervaly mezi spoji," vysvětlil René Vávro.

Starosta 4. městského obvodu Michal Chalupný napsal řediteli dopravních podniků dopis, kde ho žádá o obnovení zrušených spojů. Tvrdí také, že o změnách jeho radnici nikdo oficiálně neinformoval. Dopravce se ovšem hájí, že změny dopředu avizoval.

„Samozřejmě s dostatečným předstihem se snažíme informovat naše cestující prostřednictvím webových stránek, facebookových stránek," řekl mluvčí dopravních podniků Vávro.

Nové řidiče chtějí dopravní podniky přilákat na vyšší mzdy a různé benefity

Další omezení spojů podnik aktuálně neplánuje. Všechno ale záleží na tom, jak se vydaří náborová kampaň, kterou dopravní podniky v západočeské metropoli rozjely a jestli podnik přijme dostatek nových řidičů. Důležité také je, aby se co nejdříve uzdravili nemocní šoféři.

Lákat nové řidiče do svých řad chce dopravce na vyšší mzdy, příplatky a benefity. Díky kolektivní smlouvě se mzdy příští rok zvýší o deset a další rok o dalších deset procent. Dopravní podniky můžou okamžitě přijmout desítky řidičů nebo řidiček. Do náboru se můžou hlásit zájemci starší 21 let. Postačí řidičský průkaz na osobní auto, rekvalifikaci na autobus a trolejbus pak zajistí dopravce. Už po dobu kurzu řidič dostává mzdu.

autoři: lum , sch
Spustit audio