Zmrtvýchvstání legendy nevyšlo. Továrna Bugatti už dvacet let chátrá

V severoitalské oblasti Emilia-Romagna dělají výborný parmezán nebo lahodné šumivé víno. Zároveň tu sídlí řada slavných automobilek. Také proto se oblasti někdy přezdívá Terra di Motori, tedy Země motorů. Kromě naleštěných výstavních sálů Ferrari nebo Lamborghini tu ovšem najdete i jednu zchátralou automobilovou továrnu. Na začátku 90. let v ní byznysmen Romano Artioli vzkřísil proslulou značku Bugatti.

Asi pět kilometrů severozápadně od Modeny leží malá vesnička zvaná Campo Galiano. Stojí tady dávno zapomenutá továrna slavné automobilky Bugatti. Rozsáhlý tovární komplex je v havarijním stavu. Jeho správce Ezio Pavesi mi ukazuje, jak časté deště v posledních týdnech zatopily celé jedno patro pod továrnou.

Čtěte také

„Tato modrá budova byla zkušebna motorů a v té bílé vedle ní se auta vyvíjela,“ ukazuje mi. „Měření emisí, technické parametry, zkoušky řízení, to vše se odehrávalo v bílé budově.“ Za oběma stavbami je výrobní hala. Když se na ni podíváte zboku, vypadá, jako by ji tvořila soustava několika betonových zubů. Pracovalo tu na dvě stě zaměstnanců.

Tato modrá budova byla zkušebna motorů a v té bílé vedle ní se auta vyvíjela

Bočním vchodem teď vstupujeme do třípatrové administrativní budovy. „Byla tu recepce, vedle ní obchod,“ provádí mě správce objektu po zchátralých chodbách. „Za hlavním vchodem jsem nechal narůst rostliny, protože sem chodili lidé a dělali tu nepořádek. Takhle se sem už nedostanou.“

Splněný sen, který se nekonal

Na recepci dodnes leží rozházený dobový tisk. Na svém místě zůstaly počítače i telefony. Automobilka zkrachovala v polovině 90. let, od té doby se o továrnu stará Ezio Pavesi: „Fabrika měla velké dluhy u bank a u menších věřitelů, kteří chtěli peníze zpátky. Soud jim dal zapravdu a kvůli tomu se muselo propouštět.“

Čtěte také

Továrna je orientovaná na sever, aby sem světlo dopadalo i shora i ze strany. Polovina haly vypadá jako depo jakéhokoli dopravního podniku, jediné, co tu po strojích a soustruzích zbylo, jsou ocelové piliny a špinavé dlaždice.

Automobilka Bugatti zkrachovala v polovině 90. let, měla velké dluhy u bank a u menších věřitelů

Ezio mě pak vede do zóny motorů: „Motory se tu sestavovaly a kontrolovaly. Stálo tu celkem pět strojů. Kousek dál se pak motory oplachovaly a čistily.“

Místní továrna byla splněným snem jednoho muže, který zde vyráběl jedno jediné auto. Pravda, ve své době bylo nejrychlejší na světě.

autor: msk
Spustit audio