Zlatého medvěda získal španělský film Alcarrás. Jaké bylo letošní Berlinale?
Filmový festival Berlinale dospěl ke svému vrcholu a ve středu večer porota na slavnostním večeru udělila ceny vítězům. Další čtyři dny festival pokračuje projekcemi pro berlínské publikum. Hlavní cenu Zlatého medvěda si odnesla španělská režisérka Carla Simonová za drama Alcarrás. Vypráví o farmářské rodině ze stejnojmenné oblasti v Katalánsku, které uprostřed sklizně hrozí, že přijde o půdu, na níž po generace hospodaří. Co dalšího Berlinale filmovým fanouškům nabídlo?
Režisérka ve svém snímku nabízí velmi komplexní obrázek, který věnuje rovnoměrně pozornost všem členům rodiny. Zároveň nikoho nesoudí, dokonce ani majitele pozemku, který se místo farmářské činnosti chystá věnovat zpeněžování solárních energií.
Cenu za nejlepší režii si z Berlína odváží režisérka Claire Denisová za drama Avec amour et acharnement (S láskou a odhodláním) a Stříbrného medvěda, tedy velkou cenu poroty, získal korejský režisér Hong Sang-su s filmem Soseolgaui Yeonghwa, který byl na Berlinale uveden pod anglickým názvem The Novelist's Film (Romanopiscův film).
Další cenu poroty obdrželo mexické drama Robe of Gems (Šaty z drahokamů). Režisérka Natalie Lopez Gallardo v něm vypráví o tom, jak v Mexiku vlivem drogového byznysu mizí lidé v několika rodinách, jejichž příběhy takovým docela enigmatickým způsobem propojuje.
Ve stínu pandemie
Berlinale se poslední tři roky nachází ve velmi komplikované situaci. Nejprve přišlo zcela nové programové vedení festivalu, pak udeřila pandemie a loňský ročník musel být kompletně online. Ten letošní se uskutečnil v jakési hybridní podobě za přísných protiepidemických opatření, která poznamenala hlavně organizační průběh festivalu.
Čtěte také
Pokud jde o programovou náplň, zahraniční i domácí němečtí kritici na letošním Berlinale postrádali výrazné tituly, které by v hlavní soutěži jednoznačně zazářily nebo naopak polemickým způsobem rozdělily publikum.
Nevýrazný byl letošní program zvlášť ve srovnání s loňskou soutěží, která se sice musela kvůli pandemii koronaviru konat kompletně online, ale byla co do obsahu pro filmový průmysl příjemným překvapením.
Česká filmová stopa v Berlíně
Český film letos na Berlinale neměl svého zástupce v hlavní soutěži, i tak ale mezi festivalovými diváky rozhodně nezapadl.
V sekci Panorama se promítal nový snímek Kdyby raději hořelo, v restaurované podobě mohli diváci ve světové premiéře zhlédnout Menzelovy Skřivánky na niti a promítal se i krátký český animovaný film Zuza v zahradách režisérky Lucie Sunkové a také jeden koprodukční snímek.
Související
-
Nečekejte další Vlastníky. Mimořádná událost je stylizovaný a vyšinutý film, říká režisér Havelka
Nová komedie autora filmu Vlastníci je o vlaku, který nikdo neřídí. „Chtěli jsme se inspirovat skutečnými událostmi, ale zároveň vlak naplnit svobodným herním principem.“
-
V Zátopkovi jsme byli maximálně pravdiví, přesto se dá na film koukat, říká režisér Ondříček
„Tvůrce musí cítit, že to je jeho téma, že to je zajímavá osobnost a že to s ní vydrží dlouho,“ vysvětluje režisér David Ondříček, který režíroval film Zátopek.
-
Bál jsem se, aby film o Bohuslavu Martinů nezkazila jeho hudba, usmívá se režisér Jakub Sommer
Film Můj život s Bohuslavem Martinů začíná tím, že skladatel spadne z terasy a skoro se zabije. „Lákáme diváka na dramatický příběh,“ vysvětluje režisér Jakub Sommer.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.