Zkrácená záruka ke zboží: Braňte se, je to protiprávní

Tiskárna. Ilustrační foto
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tiskárna. Ilustrační foto

Když si kupujete zboží na internetu od prodejce s amatérskými webovými stránkami a málo referencemi, je jasné, že si všechny dokumenty pečlivě prohlédnete a ověříte jejich spolehlivost. Při nákupu od renomované mezinárodní značky ovšem opatrnost může polevit. A pak se zákazník nestačí divit.

Naše posluchačka si koupila značkovou tiskárnu k počítači. Asi za rok a půl se přístroj rozbil, ale při reklamaci v záručním servisu se zákaznice dozvěděla, že tiskárna už není v záruce, protože k ní byla vystavena irská faktura, a v Irsku je záruka jen roční. Jak takovou situaci řešit, na to jsme se ptali právníka dTestu Lukáše Zeleného.

„Zákazníci některých zahraničních společností provozujících online obchody i v České republice se obvykle ve smluvních podmínkách dočtou, že právní vztahy jimi upravené se řídí českým právním řádem, což je samozřejmě v pořádku. Podle našich zkušenosti přesto v obchodních podmínkách některých společností – byť i renomovaných – dochází ke značnému krácení zákonných práv spotřebitelů,“ připouští Zelený.

Zákazníci nejcitlivěji vnímají omezenou záruku, která bývá v obchodních podmínkách omezena. „Společnosti totiž někdy informují pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce, tak jak by správně měly. A byť si jsou vědomé, že porušují právní předpisy, tak často trvají na tom, že poskytují roční záruku,“ dodává právník.

České zákony ovšem stanovují, že není možné práva spotřebitele omezit – a to ani v případě, že souhlasil s obchodními podmínkami, kde si prodejce vymínil stav, který je pro něj příhodnější. „O dvouletou záruku není třeba mít strach. Spotřebitel musí obchodníkovi oznámit neúčinnost takovéhoto ustanovení a trvat na řádném vyřízení reklamace,“ doporučuje Zelený.


Jak dopadl náš případ?
Prodejce se zachoval solidně, spojil se se značkovým servisem a ten poškozenou tiskárnu vyměnil za novou. „Příště si pořádně prohlédnu každou fakturu, která mi přijde – tedy i tu od firmy, jejíž značce plně věřím. Zachovali se solidně, ale mohla jsem si ušetřit stres a starosti,“ konstatuje naše posluchačka.

A co by lidé měli udělat, pokud se chtějí tahanicím kvůli délce zároční doby vyhnout? „Již před nákupem je vhodné si prostudovat obsah webových stránek obchodníka a také jeho obchodní podmínky, pokud by společnost chtěla zákonnou záruku krátit, tam se to člověk obvykle dočte,“ radí právník.

„Na škodu není ani prověřit si recenze na obchodníka. A po provedení nákupu by si spotřebitelé měli zkontrolovat doklad o koupi, případně záruční list či jiné dokumenty,“ uzavírá Zelený.