To, že jsem odborník, neznamená, že svou odbornost dokážu převést na žáky, říká šéf školských odborů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy František Dobšík

Kolem sedmi tisíc učitelů má odejít ze škol, protože nemá dostatečnou kvalifikaci. V některých krajích jde až o třetinu kantorů. Bude mít kdo učit naše děti?

V Česku v současnosti máme kolem 17 tisíc učitelů bez kvalifikace, šest tisíc z nich už studuje a přibližně čtyři tisíce zahájí studium do konce roku. Zůstává tak kolem sedmi tisíc učitelů bez kvalifikace, kteří si vzdělání nedoplnili, byť se o problému mluví už 10 let.

„Někteří z nich z důvodu rodinného, jiní finančního. U dalších hrála roli třeba vzdálenost k místu studia,“ vypočítává v rozhovoru s Helenou Šulcovou šéf školských odborů František Dobšík. „Jako zástupci zaměstnanců se proto chceme podílet na zmírnění tvrdosti tohoto zákona.“

Čtěte také

Zákon, který byl schválen v roce 2004, přitom podle něj jako takový má smysl. Účelem při jeho schalování podle Františka Dobšíka bylo, aby lidé, kteří jsou odborníky ve svém oboru, získali i znalosti didaktických postupů a metodiky předmětů, které vyučují. „To, že jsem odborník, neznamená, že svou odbornost dokážu převést i na žáky,“ soudí.

Zákon podle něj hovoří jasně. „Proč by si odborník nemohl vedle zaměstnání udělat doplňkově pedagogické studium? Vadí mi předjímání toho, že to vlastně nepotřebuje,“ říká František Dobšík.

Mezi těmi, kdo nemají patřičnou kvalifikaci, jsou v řadě případů rodilí mluvčí, kteří vyučují cizí jazyky. Jak by František Dobšík řešil jejich situaci? Dozvíte se to v záznamu celého rozhovoru. Ten si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: heš , als
Spustit audio