Začíná arbitráž kvůli tunelu Blanka, o jeho budoucnosti má být rozhodnuto do čtyř měsíců

10. leden 2014

Zástupci Prahy a Metrostavu dnes společně usednou před Rozhodčím soudem. Ten má vyřešit jejich spor kvůli stavbě a financování tunelu Blanka. Firma požaduje od hlavního města uhrazení více než dvoumiliardového dluhu. Praha zase potřebuje ujištění, že jsou smlouvy s Metrostavem platné. Rozhodci se nejdřív seznámí s materiály, které jim obě strany předložily. Závěrečné rozhodnutí se očekává za čtyři měsíce.

Stavební práce na tunelu Blanka stojí od 7. prosince. Firmě Metrostav už došla trpělivost a podala na hlavní město žalobu k Rozhodčímu soudu. Požaduje od Prahy proplacení faktur a schválení změn v projektu, aby dělníci mohli pokračovat v práci.

Vedení magistrátu tvrdí, že peníze na uhrazení dluhu má, obává se ale, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Rozhodnutí nezávislého soudu je tak podle primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 jediná možná cesta:

"Právní týmy nám doporučily arbitráž z toho důvodu, že oproti ostatním soudním instancím je jednokolová, což je obrovská výhoda, protože se zkrátka rozhodne, a stav platí. Na druhou stranu mohou zaznít hlasy, že je to nevýhoda, protože proti rozhodnutí není odvolání. Vzhledem k tomu, že obě strany mají zájem zejména na rychlosti, tak směřujeme tímto směrem.“


Tunel Blanka je významnou částí Městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu. Magistrát už za stavbu zaplatil 20 miliard korun.

O zrychlené řízení požádal Metrostav. Zaplatil za to 16 milionů korun.

„Zaplatili jsme zvýšený poplatek, který znamená, že by se mělo rozhodnout do čtyř měsíců. Byli jmenovaní tři rozhodci,“ říká mluvčí firmy František Polák.

Metrostav bude u soudu zastupovat právní firma Havel Holásek a partneři. Proti sobě budou mít advokáty ze Squire a Sanders. Praha za právní služby v souvislosti s Blankou zaplatí kolem dvaceti milionů.

„Myslím si, že je to částka obrovská. Na druhou stranu vzhledem k problému a ceně samotného tunelu je to částka adekvátní k problému,“ je přesvědčen primátor.


Rozhodčí řízení (arbitráž) je mimosoudní způsob řešení sporů nezávislými a nestrannými rozhodci, který právní subjekty využívají jako alternativu civilního procesu. Řízení je neveřejné, což je spolu s jeho rychlostí a často i nižšími náklady považováno za jeho největší výhody,

Praha bude u rozhodčího soudu usilovat o vydání takzvaného mezitímního rozhodnutí, na základě kterého by mohly pozastavené stavební práce na tunelu Blanka pokračovat. Podle Poláka nejsou hotové povrchové úpravy parků nebo křižovatek a především Trojský most.

„Ten most není dokončený, nemá zábradlí, krycí vrstvy, není vybaven osvětlením a sítěmi tak, jak by most měl být. Není ani převedená tramvaj, musí se dodělat na holešovické i trojské straně a vše, co s ní souvisí – kabely, chodníky a vozovky,“ vysvětluje Polák.

Pokud by Rozhodčí soud spor Prahy a Metrostavu skutečně vyřešil do čtyř měsíců, termín otevření tunelu Blanka by se posunul na léto.

Severozápadní část pražského Městského okruhu - tunelový komplex Blanka
autor: ank
Spustit audio