Za vepřové si zákazníci můžou už brzy připlatit až třetinu navíc. Na vině je jeho obliba v Asii

31. květen 2017

Vepřové maso by mělo v obchodech zdražit, říkají jeho zpracovatelé. A to kvůli výkupním cenám na trhu, které rychle rostou. Každý měsíc tak masokombináty ztrácejí desítky milionů korun.

O více než třetinu vzrostly meziročně výkupní ceny vepřového masa. Na cenách v obchodech to ale zatím není příliš znát. Masokombináty tak každý měsíc přicházejí podle propočtu Českého svazu zpracovatelů masa o 100 milionů korun.

Tím nejdůlěžitejším důvodem, proč ceny vepřového stoupají, je neustále rostoucí vývoz vepřového masa z Evropy do Asie. Jen do Japonska vyvezly všechny země Evropské unie v prvních třech měsících letošního roku o 14,5 % vepřového masa víc, než loni. Do Jižní Korei dokonce o 40 %. A velká poptávka zvedá cenu.


Máte velký počet dodavatelů, kteří nemají úplně silnou vyjednávací pozici a v takové situaci se to zdražení výrobků, které se dodávají do sítě, dělá komplikovaně.Jan Katina, ředitel Českého svazu zpracovatelů masa

Druhým důvodem je podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa, Jana Katiny, nedostatek vepřového masa v celé Evropské unii. Zatímco ještě loni v dubnu platili zpracovatelé masa za 100 kilogramů 145 eur, letos to bylo skoro 175 eur. Zpracovatelé se tak dostávají do finančních problémů.

„Když dojde ke zvyšování cen suroviny, tak to pro nás znamená horší ekonomické výsledky. To znamená nižší rentabilitu a při tom prudkém nárůstu cen, kdy je příliš rychlý a příliš vysoký, tak se dostáváme i do ztrát,“ vysvětluje Jan Prantl z Prantl masný průmysl.

Podle propočtů přicházejí zpracovatelé masa v Česku o 100 milionů korun měsíčně. I kvůli tomu, že za dražší maso teď doplácejí ze svého. Cenu by rádi zvýšili, ale i prodejci tlačí na co nejnižší ceny, aby nalákali spotřebitele do obchodů.


Ceny vepřové pečeně s kostí vzrostly podle údajů Českého statistického úřadu meziročně o 14 korun na kilogram. Největší vývozci vepřového masa jsou v Německu, Dánsku nebo Španělsku. Výkupčí se rozhodují podle nejnižších cen a nejlepší kvality.

Podle některých zpracovatelů ceny v obchodech musí jít nahoru, jinak by jim mohl hrozit i krach. Podle Pavla Mikošky, viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ale zpracovatelé s obchodníky už vyjednávájí.

„Těžko asi spotřebitel bude akceptovat skokový nárůst cen špekáčků a salámu o 30 %. Je to o nějaké cestě napůl a společném řešení,“ uzavírá Pavel Mikoška ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

autoři: bkl , jaw
Spustit audio