Z Argentiny do Chile a zpět - za Dakarem přes půl světa
Přesně na Nový rok vyrazí karavana dobrodruhů na trať dlouhé a náročné rallye Dakar. Už podruhé v Jižní Americe. Pojedou ostřílení matadoři Péterhansel, Coma a Macháček i mladé naděje - třeba Aleš Loprais. Chybět bude tovární tým Mitsubishi - ekonomická krize si vybrala svou daň. S Radiožurnálem se od 1. do 17. ledna můžete těšit na výkony těch nejvytrvalejších, nejodolnějších a nejrychlejších.
Náš dakarský reportér Jan Říha vás bude denně informovat o tom, jak se v nejtěžší rallye světa daří našim závodníkům i jejich konkurentům. Každý den vám také nabídne tradiční Dakarský deník - cestovatelské postřehy a zajímavosti. V reportážích se dozvíte, co na jezdce čeká v jednotlivých etapách a v informačních souhrnech, v jakém pořadí a stavu do cíle každé etapy dojeli.
1.-17. ledna: Vysílání ČRo 1 - Radiožurnálu z rallye Dakar 2010
Ranní Radiožurnál:
ve volném čase Dakarský deník
informace v ranních sportovních zprávách
Dopolední Radiožurnál:
ve volném čase reportáž z rallye Dakar o Češích na trati a zákulisí
informační souhrn k dění na Dakaru
Odpolední Radiožurnál:
přibližně 13.15 - Motožurnál - rozhovor nebo reportáž k aktuálnímu dění
po 16. hodině - živý vstup z rallye Dakar - aktuální etapa a zajímavosti
po 18. hodině - Ozvěny dne (a pak v ranních i večerních zprávách) - živý vstup nebo reportáž k aktuálnímu dění
Sportžurnál:
po 19. hodině - živý vstup nebo rozhovor o dnešní etapě a zajímavostech
pozn: Rallye Dakar 2010 v Argentině a Chile má časový posun -3 hodiny oproti středoevropskému času.
Všechny rozhovory a reportáže si můžete zpětně poslechnout v Rádiu na přání. Rallye Dakar je dlouhodobě věnována speciální sekce na webu Motožurnálu, kde kromě zvukových a textových příspěvků najdete také aktuální fotografie.
Dakarský reportér Radiožurnálu Jan Říha nám přibližuje dění kolem příprav na další ročník proslulého závodu.
Start 32. ročníku Dakaru je 1. ledna 2010. Odkud kam vede trasa rallye a kolik etap bude mít?
Pořadatelé nemohou zapomenout, a já se jim nedivím, na fantastické přivítání rallye Dakar přímo v Buenos Aires. A podobné nás čeká i teď, na konci prosince. Údajně až milion lidí si při minulém ročníku nenechalo ujít večerní průjezd městem. I tentokrát se startuje z Buenos Aires, v místě technických přejímek. Ačkoli se jich část jako při minulém ročníku odehrála pro Evropany ve francouzském přístavu Le Havre, závodníci z ostatních částí světa je budou moci absolvovat právě v Buenos Aires.
Celá trasa je dlouhá přes devět tisíc kilometrů (pro motorky a čtyřkolky 8937 km, pro auta a kamiony 9030 km) a bude mít celkem 14 etap. Nejdelší z nich bude etapa ze San Juanu do San Rafaela, která se pojede 14. ledna, a nejdelším měřeným úsekem bude ten před dnem volna, tedy 8. ledna v 8. etapě z Iquique do Antofagasty.
V čem bude trasa nová?
První novinkou 32. ročníku je to, že se rallye vydá v opačném směru, proti směru hodinových ručiček, přes Argentinu směrem do Chile. V poušti Atacama se odehraje velká část - celkem 5 etap.
Druhou novinkou je, že rallye úplně vynechá Patagonii, která je sice krásná, ale řekl bych spíš z turistického pohledu. Právě tam byly nebezpečné prašné etapy a k tomu problémy s ochranáři. Patagonie je totiž významným místem vykopávek - našly se tam jedny z nejkvalitnějších starých koster prehistorických zvířat, a případným excesům se chtěli pořadatelé vyhnout.
A dá se odhadnout, co na závodníky na trase čeká?
Trasa bude určitě ovlivněna písečnými etapami mezi téměř neuvěřitelnými horami písku. Pořadatelé slibují, že už první etapy se pojedou na písku, po kterém závodníci touží, ačkoliv ho přímo na místě pak proklínají. Jak už jsem říkal, hlavní úseky závodu se budou odehrávat v poušti Atacama, kde nás určitě čeká spousta "zakopaných" aut. Tam se, stejně jako v prvním jihoamerickém ročníku, také v podstatě rozhodne, kdo tentokrát vyhraje rallye Dakar. Pak už bude záležet vlastně jen na co nejhladším dojetí až do cíle v Buenos Aires.
Kolik je přihlášeno závodníků a z kolika zemí? Máš informace o přípravách na místě?
V prosinci pořadatelé oznámili počty dosud přihlášených závodníků: 184 motorek a čtyřkolek, 138 aut a 50 kamionů (ve srovnání s loňskem 235 motorek, 25 čtyřkolek, 177 aut a 84 kamionů). Čísla se samozřejmě ještě mohou trochu změnit.
Je jasné, že pojede tovární tým Volkswagen, jehož dieselová auta poslednímu Dakaru doslova dominovala. To je další důvod, proč se rallye Dakar může konat - je to obrovská finanční injekce pro pořadatele, protože německý tým bude mít v soutěži pět ostrých race touaregů a spoustu doprovodných aut, která se o ně budou starat. A jak známo, za všechno se na rallye Dakar platí.
České fanoušky určitě potěší zpráva, že na startu nakonec nebude chybět posádka Zapletal-Ouředníček, která při prvním jihoamerickém Dakaru doslova šokovala sedmým místem v kategorii aut v absolutní klasifikaci.
Odstoupil nějaký favorit?
Ano, a je to opět důsledek krize. Nepojede tovární tým Mitsubishi. Po fatálním neúspěchu na prvním jihoamerickém Dakaru na jaře oznámil, že končí s projektem soutěžního vozu pro dálkové rallye včetně nejslavnějšího Dakaru. Volkswagenu tím ubyl obrovský soupeř.
Kdo z velkých týmů naopak pojede?
Určitě tým BMW X Raid, což je tým privátní, ale podporovaný německou automobilkou. V tomto případě je velmi zajímavé, že zrušením továrního týmu Mitsubishi se tak zvaně dostali na trh skvělí jezdci. Nemusím představovat toho s největším počtem - devíti - vítězství na Dakaru Stéphana Péterhansela, který se stal jezdcem týmu BMW. Automobilka a tým si proto tak trochu myslí na první vítězství. Ale Volkswagen bude velikým soupeřem.
Nově angažoval bývalého jezdce týmu BMW X Raid Nassera Al Attiyaha, který patří ke špičce dálkových rallye. Za německou automobilku pojedou také Carlos Sainz a Giniel de Villiers, který v kategorii aut poprvé vyhrál právě v jihoamerickém Dakaru. 32. ročník bude tedy velmi zajímavý - sledovat, jak si povede Péterhansel v polotovárním týmu BMW X Raid, bude určitě zážitek.
A jak na tom budou motorkáři?
Můžeme se těšit na tradiční favority, Marca Comu, Cyrila Desprése a další hvězdy, i na jednu důležitou novinku v předpisech, která handicapuje jinak jasně nejrychlejší a nejsilnější tovární speciály KTM 660 a 690. Díky ní mají šanci i "maloobjemové" motorky s objemem 450 ccm, mezi kterými udává tón tovární tým Yamaha. Těšit se můžeme i na nový tým Aprilia a návrat BMW.
Motorkáři se čtyřkolkáři - včetně našeho pětinásobného vítěze této kategorie Josefa Macháčka - budou mít trochu jinou (kratší) trasu v problematických místech a v poušti Atacama, aby si nepřekáželi s kamiony. Rallye Dakar má totiž v souvislosti s profesionalizací jeden problém, a to, že nákladní auta často dojíždějí motorkáře, hlavně ty méně rychlé. Ale to se vlastně týká také aut. Hrozí riziko kolize, proto se pořadatelé snažili pro motorkáře najít jinou trasu.
Vynechat nemůžeme ani pro Čechy tak důležitou kategorii kamiónů...
To rozhodně ne. Těšit se můžeme na "velký návrat" značky Tatra na rallye Dakar. V závodě jich pojede celkem pět. Jedna v Loprais týmu řízená synovcem Karla Lopraise Alešem, dvě připravované týmem Tomáše Tomečka, z nichž jednu tradičně řídí Brazilec Andre De Azevedo, a další dvě v novém týmu Czech Dakar team řízené Markem Spáčilem a Martinem Kolomým. A k tomu si ještě připočítejte Liaz Martina Macíka. Dnes už tradičním favoritem této kategorie budou Rusové z týmu Kamaz.
Vysílání ČRo 1 - Radiožurnálu si můžete naladit na síti VKV/FM vysílačů po celé České republice a na dlouhé vlně 270 kHz. Poslouchat nás můžete i přes internet, pomocí DVB-S přijímače (satelit Astra 3A) a ve veřejnoprávním DVB-T multiplexu (Čechy, Vysočina, jižní Morava, Ostravsko).
Záznamy vybraných pořadů Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání. Pro automatické ukládání záznamů oblíbených pořadů do svého počítače nebo mp3 přehrávače můžete využít službu Podcast.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Představitelé USA uznávají ruské požadavky, i když jsou v rozporu s mezinárodním právem, říká Smetana
-
Kůrovec na Šumavě už nestraší, experiment skončil. Divočina je realitou, říká ředitel národního parku
-
ONLINE: V Rijádu začalo jednání mezi USA a Ukrajinou o možnostech příměří s Ruskem
-
PRŮZKUM: ANO si pohoršilo, přesto dál výrazně vede před Spolu. Ve Sněmovně Stačilo! i Motoristé sobě