Vzdušní andělé. Letecká záchranná služba slaví 35 let

Létali jsme podle map z německé trafiky, vzpomíná zakladatel Letecké záchranné služby na 80. léta

Už 35 let nad Českem a Slovenskem létají záchranářské vrtulníky. První letecká záchranka u nás se do vzduchu dostala na jaře 1987. Hlavně na špatně dostupných místech to pro pacienty znamenalo velké zrychlení pomoci. Všechno začalo na pražském ruzyňském letišti, kde si tehdejší šéf pražské záchranky František Ždichynec začal plnit svůj sen.

„Objevovaly se úrazy v lese, kam nebyl přístup vozidel, a tak podobně. Už tehdy se dost rozjížděla dálnice D1, prodlužovaly se dojezdové doby,“ popisuje někdejší ředitel pražské záchranky František Ždichynec na dohled od přistávací dráhy, co ho před 35 lety vedlo k tomu, že vymyslel a zprovoznil první stanoviště letecké záchranky v Československu.

Reportér Ondřej Vaňura s žijící legendou Letecké záchranné služby Františkem Ždichyncem

„Bylo to přesně tady. Támhle vzadu byly dvě buňky, jedna tam ještě je. A hangár je stejný,“ ukazuje lékař. „Od začátku byl cíl zasahovat tam, kam se nedá pohodlně dostat po zemi. A já jsme měl dávno takový sen, zachraňovat ze vzduchu. Tak jsem ho potom začal realizovat.“

Mapy z německé trafiky

I díky tomu je František Ždichynec žijící legendou zdravotnických záchranných služeb. Dnes je mu 78 roků a na pražské záchrance stále pracuje, teď coby koroner. Při návštěvě letecké základny se mu vybavují vzpomínky…

„Měli jsme mapy, které nám v té době dala armáda. A podle nich bylo místo určení a skutečné místo přistání rozdílné o asi dva kilometry, protože mapy byly z důvodu utajení falešné. Tak jsme si zajeli do Německa a tam v první trafice koupili mapu, podle které se dalo létat.“

Dnes je situace úplně jiná a k dispozici je moderní vybavení včetně GPS navigací.

Posouvat hranice

„Kluci! Poletíme! D1čka!“ ozývají se pokyny lékaře na základně poté, co z dispečinku dostal výzvu k dalšímu vzletu. Například loni odsud z Ruzyně posádka záchranářského vrtulníku takto odstartovala 800krát. Míří nejen k těžkým úrazům v Praze, ale především ve Středočeském kraji. A to hlavně na místa, kam se dostane rychleji než posádky v sanitkách.

Čtěte také

„Jsme moc rádi, že už je to standard. Jediným limitem, který v současnosti máme, je počasí. Opravdu jsme připraveni pomáhat tam, kde je to potřeba. Máme obrovské štěstí, že můžeme navazovat na tradici, kterou tady založili před námi. A také posouvat hranice medicíny a poskytnuté pomoci zase o kousek dál,“ říká hlavní lékař letecké výjezdové skupiny pražské záchranky David Doubek.

Ze zelených na modré

Lékaři a záchranáři v Praze od začátku využívají policejní vrtulníky. Zatímco v roce 1987 to byly zelené stroje Mi-2, teď jsou to modré EC 135.

V roce 2021 z Ruzyně posádka záchranářského vrtulníku odstartovala 800krát

„Je to nebe a dudy. Tehdy jsme neměli žádné družicové navigace, žádné takové hračky a pomůcky. Místo dosažení je dneska mnohonásobně rychlejší. Vrtulník je dřív připravený ke vzletu, má o třetinu větší rychlost. Do třech minut jsme skutečně ve vzduchu,“ porovnává policejní pilot Pavel Forst, který je náměstkem ředitele letecké služby a záchranku létá téměř od jejího začátku.

„Adrenalin, že jsme jediní, kdo může pomoci, má spíš zdravotní část posádky. My piloti máme náš adrenalin v tom, abychom bylo co nejblíže místu události, aby to lékař se záchranářem neměli daleko, nemuseli přes močály, bažiny a příkopy.“

Vrtulník ale dokáže přistát i vysoko v horách. Nejen o tom bude úterní díl seriálu ze základny ve slovenském Popradu.

Spustit audio

Související

  • Když jde o vteřiny 6. série

    Do zákulisí práce hasičů, záchranářů i vojáků v exkluzivních reportážích nahlížejí reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek. Poslechněte si další sérii úspěšného seriálu.

  • Když jde o vteřiny 5. série

    Do zákulisí práce elitních hasičů, záchranářů i vojáků v exkluzivních reportážích nahlížejí reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek. Poslechněte si nový seriál.

  • Když jde o vteřiny 4. série

    Už počtvrté sledují Martin Pařízek a Ondřej Vaňura skutečnou práci složek Integrovaného záchranného systému – živě a při akci.