Vzácné obrazy z litomyšlského kostela už svlékají svůj lakový kabát

16. červen 2018

Pracovníci a studenti z litomyšlské Fakulty restaurování při Univerzitě Pardubice na jaře sejmuli v tamním proboštském kostele dva z obrazů Křížové cesty od barokního malíře Josefa Ceregettiho, aby je opravili. Při jejich zkoumání se zjistilo mimo jiné to, že obrazy v 19. století někdo rozšířil.

Vzácné obrazy z Litomyšle čeká restaurování. Ještě předtím si na ně ale odborníci posvítí UV paprsky i rentgenem

Do restaurátorské dílny putují pouze plátna, rámům by změna mikroklimatu neprospěla

Tým fakulty restaurování Univerzity Pardubice zkoumá dva obrazy Křížové cesty z kostela Povýšení svatého Kříže v Litomyšli. Díla pocházejí z roku 1773 a jejich autorem je významný východočeský malíř Josef Ceregetti. Experti obrazy, které mají úctyhodné 3,5 metru na výšku, sundali ze zdi kostela poprvé po desítkách let.

Jsme v jedné z laboratoří Fakulty restaurování, kde studenti z olejomalby opatrně odstraňují lakovou vrstvu. Ta je na obrazech nanesena ve dvou vrstvách. „Na základě průzkumu víme, že je to olejo-pryskyřičný lak,“ vysvětluje Luboš Machačko z Fakulty restaurování Univerzity Pardubice.

Restaurátoři tak už mají za sebou vstupní část celého procesu obnovy historických maleb. Na základě laboratorní analýzy laku vytipovali vhodná rozpouštědla, která by ho mohla nabourat, ale která zároveň nenaruší barevnou vrstvu obrazu.

Mravenčí práce

Samotný proces odstraňování laku nepůsobí příliš vědecky, vyžaduje ale velkou trpělivost. Jedna ze studentek Fakulty restaurování si na pinzetu namotává vatový tampón, namáčí ho v rozpouštědle a pak ho jemně nanáší na obraz.

„Je to mravenčí práce, musíme postupovat centimetr po centimetru,“ říká Luboš Machačko a dodává, že při velikosti obrazu asi 1,5 krát 3 metry to nějakou práci dá.

Místa bez laku jsou vidět na první pohled. Ještě více ale vyniknou pod ultrafialovým světlem. „Místa světélkující dožluta jsou místa s dvěma vrstvami laku a na místech bez luminiscence už je lak odstraněn nebo ztenčen, což někdy stačí,“ vysvětluje vedoucí restaurátorského týmu.

Obraz pod ultrafialovým světlem. Místa světélkující dožluta jsou místa s dvěma vrstvami laku a na místech bez luminiscence už je lak odstraněn nebo ztenčen.

Na Vánoce doma

Obrazy z litomyšlského kostela prošly důkladným vyšetřením. Infračervené paprsky odhalí i neviditelné tahy štětce

Postava Ježíše Krista pod infračerveným světlem

V magazínu Experiment už delší dobu sledujeme práci restaurátorů z Univerzity Pardubice na barokních obrazech z litomyšlského proboštského kostela. Tým z fakulty restaurování teď zkoumá, v jakém stavu obrazy Křížové cesty od Josefa Ceregettiho jsou. Nejprve je převezli do Nemocnice Litomyšl, kde je zrentgenovali. Dalším krokem je skenování a focení pod ultrafialovým a infračerveným zářením.

V další fázi se restaurátoři chystají zcelovat barevnou vrstvu, zpevňovat puchýřky a všechna místa, kde olejomalba nedrží na podkladu. Pak bude následovat vytmelení některých defektů a nakonec restaurátoři nanesou na obraz novou lakovou vrstvu, takzvaný mezilak, který má ochránit původní malbu. Na tento ochranný lak pak budou nanášet barevné retuše.

Předchozí fáze restaurování, tedy průzkum obrazů a následně i schvalování postupu prací památkáři, se oproti původním plánům protáhly. Restaurátoři tak budou v opravování obrazů pokračovat ještě na podzim.

Restaurátoři postupují opatrně centimetr po centimetru, aby nepoškodily barevnou vrstvu

Do proboštského kostela se tak vrátí zřejmě až ke konci roku, zato i se zrekonstruovanými původními bohatě zdobenými barokními rámy. U těch je potřeba doplnit některé chybějící části zcela novými, což znamená znovu je vyřezat, upravit povrch, podzlatit a nakonec nazlatit.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio