Výuka ve školách má nově zohlednit i menšiny a snižovat společenskou nerovnost
Nové rámcové vzdělávací programy (RVP) představují podle odborníků krok správným směrem, jejich úspěch bude ale záviset na kvalitním zavedení do praxe a podpoře učitelů.
Důležitou roli sehraje pilotní ověřování a následné vyhodnocení, které umožní upravit případné nedostatky. Změny ve výuce, které představil ministr školství Mikuláš Bek (STAN), mají za cíl propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi využitelnými v běžném životě.
Lucie Slejšková z neziskové organizace EDUin hodnotí schválení RVP jako pozitivní krok, ale zároveň upozornila na to, že některé části plánu je třeba ještě upravit. "Důležité je, jak bude pilotní ověřování nastaveno, a to nejen pro školy, které již inovativně pracují, ale i pro běžné školy, které mají nižší výkonnost nebo vyšší podíl dětí se specifickými potřebami. To se odráží v nutnosti jasně specifikovat očekávané výsledky učení, aby školy mohly správně hodnotit pokrok žáků."
Úspěch reformy bude podle Slejškové záviset na tom, jestli učitelé dostanou více prostoru k rozvoji gramotností a kompetencí žáků. "Pokud reforma přinese skutečnou změnu, musí učitelé získat dlouhodobou podporu, nikoli jen jednorázová školení," míní. Uvedla, že úspěch nezáleží pouze na změně obsahu, ale na tom, jak se nový přístup skutečně projeví ve způsobu výuky.
Na podobě RVP se historicky poprvé podíleli i vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny, Výbor pro vzdělávání Romů Rady vlády pro záležitosti romské menšiny, Muzeum romské kultury, Oddělení romistiky z FF UK a další instituce.
„Považuji za velký průlom, že se nám společně podařilo vstoupit do procesu přípravy rámcových vzdělávacích programů. Zajistili jsme, aby se i v této obecné části myslelo na témata spojená s Romy, s vzájemným soužitím majority a menšin na vyrovnávání přístupu ke vzdělávání a bourání sociálních bariér. Je to výsledek dlouhé usilovné společné práce, na kterou jsem skutečně hrdá. Je to také velmi významný krok v boji proti anticikanismu,“ uvedla na svém FB profilu Fuková.
Nové RVP pro základní a mateřské školy mají za cíl zlepšit výuku, propojit znalosti s dovednostmi a hodnotami, a snížit nerovnosti v českém vzdělávacím systému. Změny zahrnují například povinnou výuku angličtiny od první třídy a vyšší požadavky na úroveň angličtiny a matematiky na konci základní školy. Školy mohou začít vyučovat podle nových programů dobrovolně od příštího školního roku, povinně je zavedou od září 2027.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.