Vyrazit na britské ostrovy autem, to je jako skládat podruhé zkoušku v autoškole. Jaké záludnosti na turisty za volantem čekají?

Pivo se tam počítá v pintách, vzdálenosti měří ve stopách. Cestování po Velké Británii vyžaduje důkladnou matematickou přípravu. Největší šok ale po příjezdu na britské ostrovy zažijí řidiči. Musí zapomenout na kilometry a naučit se míle a yardy. A hlavně přejet z pravé strany na levou. Reportér Matěj Skalický se na levostranné řízení začal připravovat už na trajektu přes Lamanšský průliv.

Čtěte také

Za chvíli vám to přijde úplně normální, prostě se vyjezdíte, ujišťuje mě zpoza volantu Steve, zatímco vyčkáváme na zakotvení v anglickém Doveru. A přidává k dobru jednu vousatou historku: „Kamarád mi jednou radil, ať vždycky jezdím po té straně silnice jako řidiči kamionů.“

Suchý britský humor na mou nervozitu ale moc nezafungoval, takže se ještě před výjezdem raději dívám na instruktážní videa na internetu. Zdá se, že největším oříškem budou kruhové objezdy.

Co radí místní řidiči?

Hned na rampě po vyjetí z trajektu se řadím vlevo mezi kamiony. První anglické dojmy: několik strážníků ve žlutých vestách a za nimi bílé doverské skály lesknoucí se v ranním světle. Trochu mě ta nádhera rozptyluje od řízení.

„Vždy se pořádně dívejte vpravo, hlavně na kruhových objezdech,“ radí britští řidiči

Zastavuji u benzínky a doufám, že mi někdo z místních řidičů dá další užitečnou radu z praxe. „Vždy se pořádně dívejte vpravo, hlavně na kruhových objezdech. A na dálnicích jezděte v pruzích úplně nalevo,“ radí mi David skrze stažené okénko.

Matematika za volantem

Čtěte také

Po opuštění přístavu v Doveru na mě čeká další zádrhel, na který vás kontinentální dopravní výuka nepřipraví. V Británii se vzdálenosti počítají v mílích, takže mi v hlavě hned startuje přepočítávací kalkulačka. A na cedulích čeká zrada i v podobě yardů, také ty je potřeba umět přepočítat.

Jsem v Anglii, a tak se ani nemůžu divit, že mezitím začalo hustě pršet. Teď ke zmírnění stresu za volantem pomůže už jen uklidňující hudba.

Řízení jako v rytířských časech

Když se člověk otrká, tak se mu levostranné řízení dostane do rukou. Historici by mu rychle vysvětlili proč. Tak jako dnes i v minulosti bylo na světě víc praváků. Kdo chtěl jezdit na koni a bojovat, svíral v levé ruce otěže a v pravé zbraň. Proto se jezdilo zpravidla vlevo, aby mohl jezdec kdykoli zaútočit.

To, že se v průběhu staletí takřka celý svět přeučil na jízdu vpravo, už je zase jiný příběh…

Pro kontinentálního řidiče nezvyklý pohled. Nejede tu někdo v protisměru?
autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio

Související