Vydržet tak dlouho, dokud nebudu trapný, přeje si Miloň Čepelka k 85. narozeninám
Lékárník Vojtěch Šofr dobývající severní pól, Jan Ámos Komenský debatující s ostatními českými velikány v nebi nebo mlčící zemský školní rada na kontrole ve chlapecké třídě. To jsou ikonické role herce, básníka a cimrmanologa Miloně Čepelky, který slaví pětaosmdesáté narozeniny. Na začátku jeho kariéry hrál roli Český rozhlas. Jak na něj umělec vzpomíná?
Rozhlasová kolébka
„V rozhlase jsem dělal první krůčky do světa kultury a umění, kterých jsem si považoval. Rozhlas je moje kolébka,“ vzpomínal v roce 2012 Miloň Čepelka na své rozhlasové začátky. O práci v budově na Vinohradské ale přemýšlel ještě dlouho před rokem 1961, kdy do Československého rozhlasu nastoupil.
„Když jsem byl malý, tak jsem ho vehementně poslouchal, a dokonce jako čtrnácti- nebo patnáctiletý jsem napsal rozhlasovou pohádku,“ usmívá se.
Čtěte také
Coby reportér byl Miloň Čepelka mimo jiné i součástí protiokupačního vysílání v roce 1968. Na 21. srpen měl prý ale původně jiné reportážní plány – natáčení v západočeských kasárnách, kam dokonce málem i odjel. „Šel jsem směrem na autobus a proti mně se objevil na motocyklu kolega z redakce Zdeněk Svěrák. Řekl mi, co se děje, sedl jsem za něj a jeli jsme na Václavák,“ vypráví.
Krycí jméno Miroslav Andrš
Ještě předtím, než by nastupující vedení Miloně Čepelku za účast na protiokupačním vysílání z rozhlasu vyhodilo, odešel redaktor a divadelník sám. Z vysílání ale jeho rukopis definitivně nezmizel. Například hru Trofej, kterou v roce 1986 v rozhlase zpracovala režisérka Hana Kofránková, vydal Čepelka pod jménem svého spolupracovníka Miroslava Andrše.
Hlas Miloně Čepelky ale nechyběl ani ve vysílání samostatného Českého rozhlasu. Pro ten připravoval například pořad Z nepohody do pohody, který se zabýval českou dechovkou.
Ve vysílání Českého rozhlasu mluvil Miloň Čepelka i o svých dnešních pětaosmdesátinách. K těm by si podle svých slov přál vydržet tak dlouho, dokud nebude trapný.
Související
-
Byl to rozhlas, co umožnilo Divadlu Járy Cimrmana dostat se na vrchol, myslí si historik-cimrmanolog
Ve své rodící se knize dává Tomáš Maleček nahlédnout pod pokličku více než padesátileté historie kultovní scény. Proč skřípou adaptace jinými soubory?
-
Záskok byl první hrou Divadla Járy Cimrmana po pádu totality....
Další díl Zvukové kroniky Járy Cimrmana zachycuje etapu, kdy se soubor stěhoval poprvé dobrovolně, na pražský Žižkov. Ocitáme se v době, kdy vznikala hra o kočovném...
-
Miloň Čepelka byl součástí protiokupačního vysílání. Pak odešel do divadla
V srpnu 1968 se do protiokupačního vysílání Československého rozhlasu zapojila také redakce armádního vysílání. U mikrofonu byl i Miloň Čepelka.