Výchovným ústavům chybí odborníci, poruchy u dětí nedokážou vyřešit, ukázala inspekce

České výchovné a diagnostické ústavy trpí nedostatkem kvalitního personálu, chybí jim promyšlený systém péče o děti a jejich vzhled často také nesimuluje rodinné prostředí. To jsou jedny z hlavních výtek školní inspekce, která v tuzemských zařízeních výchovného charakteru provedla rozsáhlou kontrolu. Radiožurnál má její výsledky exkluzivně k dispozici.

Ve výchovném ústavu v Chrastavě na Liberecku podle ministerstva školství zaměstnanci porušovali práva dětí. Šéfka úřadu Kateřina Valachová z ČSSD nakonec ústav zrušila a nařídila české školní inspekci kontrolu ve všech diagnostických a výchovných ústavech v Česku.

„Vyhodnotili, do jaké míry tyto zařízení mají dostatek odborníků, zejména etopedů nebo psychologů,“ říká Kateřina Valachová.

Kontroly skončily letos v únoru, teď má inspekce k dispozici závěry. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse je ve výchovných ústavech hlavně málo expertů.


Inspekce zkontrolovala všech 58 zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy v České republice.

„Můžeme říci, že v mnoha ohledech je ta psychologická a etopedická péče nedostatečná, nedokáží se v mnoha ohledech v té míře, v jaké by to bylo potřeba, postarat o děti a obsáhnout veškeré činnosti, které s tím souvisí,“ upozorňuje.

Problém řeší i ministerstvo školství, které plánuje v následujícím období posílit odborné pracovníky v zařízeních pro výkon ústavní péče. Česká školní inspekce ale upozorňuje i na nedostatečnou profilaci výchovných ústavů.

„Není možné vytipovat konkrétní zařízení, které by bylo nejvhodnější pro dítě s konkrétní poruchou,“ dodává Ondřej Andrys.

autor: lio
Spustit audio