Vodíkový pohon je zelená alternativa nejen pro nákladní auta, věří expert automobilky Toyota

26. březen 2019

Expert na alternativní pohony v japonské automobilce Thiebault Paquet v exkluzivním rozhovoru reportérovi Experimentu Matěji Skalickému vysvětlil , jak funguje vodíkové auto a jaké výhody má vodík například oproti bateriovému pohonu.

Na jakém principu funguje vodíkový pohon?

Palivový článek funguje opačně než elektrolýza. Tu si možná spousta lidí vyzkoušela ve škole. Když dáte do vody dvě elektrody napojené na baterii, uvidíte, jak se na jedné z nich tvoří vodík. Palivový článek funguje naruby: Když spojíte vodík se vzduchem, vznikne elektrická energie. V autě musíte palivové články zásobit vodíkem, vzduch získáváte z přírody. Tím vznikne elektřina a jedinou odpadní látkou je voda nebo vodní pára. Je to velmi čistý způsob výroby elektřiny.

Mluvíte o tom, jaké má tato technologie výhody. Ale jaké jsou její minusy?

Thiebault Paquet, expert na alternativní pohony v japonské automobilce Toyota

Dnes ještě neexistuje pořádná vodíková infrastruktura. I když dělá se pro to hodně, podívejte se například na Německo. Němci plánují, že v roce 2023 budou mít zhruba 400 vodíkových stanic. Věříme, že pro řidiče je vodík velmi praktickým řešením, protože jeho doplňování je stejně rychlé a jednoduché jako tankování u běžného auta.

Skladování a přepravování vodíku je poměrně složitá záležitost. Jak vůbec vodík získáváme?

Vodík vzniká jako druhotný produkt chemického průmyslu, ale můžeme ho získat i pomocí obnovitelných zdrojů. Vezměte si solární panely, pomocí kterých vyrábíme elektřinu. Elektrolyzér umí ze slunečních paprsků takto vyrobit stoprocentně zelený vodík.

Vývoj je ještě na začátku, ale například značka Hyundai i Toyota už jeden model na vodík mají. Je to budoucnost automobilového průmyslu?

Zdvojnásobit výrobu a udržet emise na uzdě? Německý chemický gigant tvrdí, že ví jak na to

Znečištění ovzduší

Zvýšit výrobu, ale nevypouštět do ovzduší více oxidu uhličitého. To je plán jedné z největších chemických společností na světě, německé BASF. Za minulý rok firma vyprodukovala přes 20 milionů tun oxidu uhličitého. Toto číslo nechce navyšovat až do roku 2030, objem výroby firmy by přitom měl stoupnout až o polovinu. Jak toho chce německý chemický gigant dosáhnout, zjišťoval reportér Experimentu Vojtěch Koval.

Nemyslíme si, že existuje jen jedno správné řešení. Je tu prostor pro několik různých technologií. Možná v některých regionech mají pro vodík větší využití. Jako například v Japonsku, kde chtějí v roce 2030 prodávat 800 tisíc aut na vodík. Čína má ale jiný směr, stejně tak i Evropa.

Mezi bateriemi a vodíkem není žádná rivalita, ale když se třeba podíváte na velká užitková auta, jejich baterie jsou velmi těžké v poměru k množství energie, které nabízejí. Když je srovnáme třeba s dieselovým pohonem, jsou baterie i 50krát těžší.

Lidé čekají na jedno perfektní palivové řešení, ale v to my nevěříme.
Thiebault Paque

Když máte nákladní auto, chcete převážet zboží, ne baterie. Pak je mnohem lepší variantou právě vodík, tedy palivové články. Možná zaberou podobně místa jako baterie, ale jsou výrazně lehčí, dokonce lehčí než benzinový pohon.

Baterie schopné utáhnout nákladní auto jsou velmi těžké. Řešením je pohon s pomocí vodíkových palivových článků, věří v automobilce Hyundai
autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio

Související