Vlády budou trestat chudé, kteří si nekupují nejekologičtější auta, předpokládá expert

29. srpen 2017

Náklady na výrobu a provoz elektromobilů stále klesají. Některá města chtějí přestat pouštět do svých center vozy s naftovým motorem, jiné země už začínají vybírat datum, kdy zakáží prodej automobilů se spalovacím motorem definitivně. „V Česku je jiná kupní síla a lidé jsou rádi, že mají auto, které jim třeba pět nebo deset let vydrží,“ upozornil v pořadu Pro a proti předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr.

Podle Vegra po českých silnicích jezdí stále ještě málo elektromobilů, a ještě méně aut na vodík. „Nikdo se také nezmiňuje o tom, jak musí být ten vodík čistý a jak je drahý,“ říká Vegr.


Přál bych si, aby ke změně došlo rychle. Energii máme, technologie také, každé elektrické auto ve všech parametrech předčí spalovací. Je tu jen otázka připravenosti sociální sféry, tedy jestli na to budeme mít. Jaromír Vegr

Chválí ale technologický pokrok, který nastal v oblasti akumulátorů. „Baterie, které se vyjezdí v autech a budou mít kapacitu třeba osmdesát procent po nájezdu více než půl milionu kilometrů, mohou dále sloužit třeba na zálohování fotovoltaického systému.“

„Dnešní akumulátor na dojezd sto kilometrů váží padesát kilogramů,“ doplnil expert. „Elektropohon je velice jednoduchý, takže takové vozidlo je pak také velmi jednoduché.“

Vyrobit elektromobil je mnohem jednodušší, než vyrobit vůz se spalovacím motorem. „Úbytek pracovních míst v oboru tedy přijde, ale určitě se najde něco jiného, kde se lidé uplatní.“

Jaromír Vegr

„Cena elektromobilu se musí vyrovnat ceně spalovacího auta a cisterny benzínu k tomu. Provoz elektromobilu je také levnější. Za těch pět deset let to je vidět, a cena ropy se bude jen zvyšovat,“ předpověděl Jaromír Vegr.

Redaktor Světa motorů novinář Martin Frei připomněl, že pokud bychom skutečně hledali alternativu ke spalovacím motorům, musíme si rozmyslet, jestli půjdeme cestou baterie nebo vodíku.

„Jsem zejména skeptický k elektromobilu s baterií. Proto počkejme, jak se situace vyvine. Také vodík potřebuje ještě více času na to, abychom viděli, jak bude fungovat.“


Automobilky se budou muset přeorientovat. A když se stanoví termíny změny příliš zbrkle, nestihnou to, a mnoho kompetencí se odstěhuje do Číny a do Indie. Zaniknou tak nejen pracovní příležitosti, ale i příležitosti pro know-how. Martin Frei

Výhodou, kterou Česká republika má, jsou přebytky energie. „Zatím máme čím síť krmit. Ale polovinu této energie získáváme spalováním uhlí. Dokud tu nebude jasně formulovaná energetická politik, je těžké soudit, jestli budou elektromobily ekologické, nebo nebudou.“

„Hrozí, že vlády budou časem trestat chudé lidi za to, že nejsou bohatí a nekupují si nová, ekologicky nejčistší auta. V Norsku, aby mohli nabízet daňové slevy na elektromobily, tak naprosto brutálně zdanili auta na benzín.“

„Když si tam koupíte benzínového Golfa, platíte registrační poplatek v přepočtu 170 tisíc korun a daň stoupá se spotřebou. Výsledkem je, že v Norsku je elektrický Golf levnější než benzínový. Tady by musela vláda dotovat každé auto půl milionem korun,“ konstatoval Martin Frei.

autoři: pdu , oci
Spustit audio