Veterán se kupuje stejně jako umění – když je na trhu, ne když ho chci, přibližuje sběratel Kotlařík
Označení veterán může nést auto udržované po třicet let od jeho výroby v původním stavu. Tradice starání se o taková vozidla v Česku sahá do 60. let. „Nebyla nová vozidla nebo jich bylo strašně málo, tak se snažili ta vozidla vyrobená před druhou světovou válkou udržovat dále v pojízdném stavu,“ vysvětluje ředitel galerie Veteran Car Miroslav Kotlařík. Jaké výhody se s vlastnictvím veterána pojí? A jak se zorientovat na trhu s takovými vozy?
Kdybychom šli do historie motorismu – kde se na časové ose vzal první veterán?
Veteránské hnutí vzniklo před druhou světovou válkou ve Spojených státech a po druhé světové válce u nás, čímž myslím v Evropě. V Česku se začíná o veteránském hnutí mluvit kolem 60. let. Myslím, že v roce 1965 nebo 1966 vznikl Veteran Car Club Praha, tehdy s panem Kavkou, známým veteránistou. Všechny tyto akce byly v té době sdružované ve Svazarmu. Najednou začaly vznikat veteránské kluby, které si dávaly za úkol udržování těchto historických vozidel v pojízdném stavu.
Čtěte také
V té době, v těch 60. letech, to ani nebyla moc historická vozidla. To byla normální auta, kterými se jezdilo. Nebyla nová vozidla nebo jich bylo strašně málo, tak se snažili ta vozidla vyrobená před druhou světovou válkou udržovat dále v pojízdném stavu. Přidělávaly se blinkry, auta se opravovala a posléze se z nich stávala historická vozidla, veteráni.
Takže vlastně lidé, kteří vstoupili do toho veteránského hnutí, přispívali k uchovávání technického dědictví, aniž by to tak mysleli?
Určitě. Kulturního a technického dědictví našich předků.
Kdy je z automobilu veterán?
Veterán je takové vozidlo, které je starší třiceti let, je udržováno v původním technickém stavu tak, jak bylo vyrobeno. V ČR krom toho musí mít ještě i veteránskou testaci, která určuje originalitu toho vozidla.
A průkaz historického vozidla, nebo jak se tomu říká?
Může být, ale veterán může být i na klasických, tzv. černých číslech – anebo na těch zelených, historických veteránských číslech, to už je jedno, veterán to je tak nebo tak. To, že je to veterán, říká ta veteránská testace. Jinak by to bylo staré auto.
Samozřejmě je výhoda mít toto vozidlo na těch klasických veteránských číslech, protože v současné době máme nový zákon, který mluví o tom, že tato historická vozidla sice musí na STK, ale jednou za pět let a mohou jezdit zadarmo po dálnici, v Praze dokonce i na vymezených jízdních pruzích pro autobusy, není omezen vjezd do města. Má to své určité výhody, ta veteránská čísla.
Čtěte také
Mohou parkovat všude?
Asi ne vyloženě všude. Akorát jedno omezení mají. Není to automobil pro běžné užití. To znamená, že bychom s nimi neměli jezdit každý den práce nebo na nákupy... nebo ti, kteří mají traktory, tak do lesa na dříví.
Být hráčem
Podlehnout kouzlu veterána znamená asi velký výdaj peněz a pochopení rodiny?
Řekl bych, že ano, pochopení rodiny stoprocentně. A ten výdaj peněz: jak kdo na co má a co chce. Samozřejmě, jestliže chci něco unikátního, jedinečného, tak pochopitelně ty peníze potřebuji. Ale dnes už lze za veterána považovat i takové vozy jako Škoda 1000 MB nebo starou Felicii, prostě vozy, které nejsou tak finančně náročné.
Ale pak jsou takové oblíbené aukce historických vozidel. Na co si tam mám dát pozor?
U aukcí si musíte to auto prohlédnou předem, být trošku znalec nebo někoho mít sebou a potom být hlavně hráčem. Aukce je zajímavá věc, je to taková hra, pro kupujícího i pro prodávajícího. Prodávající samozřejmě chce získat co nejvíc peněz a kupující zase koupit dobře. To se někdy může podařit, ale někdy nepodaří, respektive ta cena pak někdy vyskočí do astronomických částek a lidi říkají: ,Ježišmarja, co za to dal!‘
Čtěte také
Je to jako s uměleckými předměty, s historickými předměty: kupují se tehdy, když jsou na trhu, ne když je chci. Můžeme mít jedinečné vozidlo, které je na trhu dneska, a třeba dalších deset patnáct let nebude. A pak přicházejí ty historické příhozy.
Jakou roli u veterána hraje, jestli má nějaký příběh, jestli s ním jezdila třeba nějaká slavná osobnost?
Určitě se minimálně zvyšuje jeho prodejnost. Někdy i ta cena: nemusí, ale někdy ano. A když je to osobnost výrazná a známá, tak je to perfektní a cena se může vyšroubovat poměrně vysoko.
Měl jsem jednou v prodeji mercedesa, kterého vlastnil nějaký brazilský prezident, a tam se to nepodařilo, tam to nehrálo žádnou výraznou roli. Ale jestli je to nějaký herec nebo umělec, tak tam určitě ano.
Kde jsou k sehnání orientační ceníky historických vozidel a na co obecně dávat při koupi veterána pozor? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Diváci mávají ze zahrad, užívají si zvuk osmiválce s kompresorem, říká organizátor k jízdě veteránů
Dojet závod je prestižní záležitost, říká Šimon Hůlka, jeden z organizátorů závodu 1000 mil československých. Jak došlo k obnovení soutěže s tradicí sahající až do 30. let?
-
„Klasický motocykl a společenský oděv“. Jízdu distingovaných gentlemanů si dobře užívají i dámy
„Zúčastnit se může kdokoliv, kdo má klasický motocykl. Moderní motorky jsou vyřazeny, ale umím přimhouřit oko,“ popisuje organizátor Jízdy distingovaných gentlemanů.
-
Je vaše auto v kondici? Nová mobilní aplikace rozpozná počínající závadu, stačí zvuková nahrávka
Zdá se vám, že vaše auto vydává divné zvuky? Škoda Auto Digilab vyvinula aplikaci, která případnou poruchu dokáže odhalit právě z nahrávky toho, jak vaše auto zní.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.