Velké malé zprávy 16. července 2003
Robot-záchranář v brněnského Vysokého učení technického získal zlatou medaili na mezinárodní soutěži Robo Cup. Japonští vědci se chystají ze vzorků nalezených na Sibiři naklonovat mamuta. Technické muzeum ve Vídni nabízí zájemcům speciální prohlídku pomocí takzvané "chytré karty".
Zlatou medaili za robota, který umí zachraňovat lidské životy v případě přírodních katastrof, získalo v italské Padově brněnské Vysoké učení technické. Mezinárodní soutěže Robo Cup 2003 se v Itálii zúčastnilo 13 soutěžních týmů z deseti zemí. Roboti měli za úkol najít v napodobených podmínkách po zemětřesení co nejvíce lidí zasypaných v troskách, určit jejich polohu a zdravotní stav.
Japonští vědci se připravují naklonovat mamuta. Potřebnou DNA chtějí použít z 20.000 let starých vzorků kostní dřeně, svalů a kůže tohoto prehistorického zvířete, které byly nalezeny v ledu sibiřské tundry. Do Japonska už dorazilo pět exemplářů, o kterých musí odborníci nejdřív potvrdit, že skutečně patřily mamutovi.
Jestli to tak skutečně bude a vzorky budou dost kvalitní, začne se klonovat - celý proces ale potrvá řadu let. Japonští experti vyvíjejí technologii klonování vyhynulých zvířat, aby pomohli zachování ohrožených druhů. Po mamutí DNA pátrají na Sibiři šest let, zatím se ale nepodařilo nalézt vzorky potřebné kvality.
Původním záměrem projektu bylo získat buňky mamutího spermatu, kterým by mohl být oplodněn dnešní slon.
Zajímavý zážitek čeká návštěvníky Technického muzea ve Vídni: jeho oddělení nazvané Světy médií jim totiž nabízí interaktivní prohlídku pomocí takzvané "chytré karty". S její pomocí se zájemci individuálně zaregistrují do systému: vyberou si vymyšlené jméno a další osobní charakteristiky, jako třeba jazyk, ve kterém má prohlídka probíhat.
Čtecí zařízení rozmístěná po celé exhibici kartu poznají v okamžiku, kdy se její majitel přiblíží k příslušnému terminálu. "Chytrá karta" aktivuje elektronickou registrační knihu, která návštěvníka provede celým muzeem. Digitální mapa mu ukáže, ve které jeho části se právě nachází, co už viděl, a kam se ještě má vydat. Kdo chce, dostane také virtuální batoh.
Tam si může v digitální podobě ukládat to, co ho v průběhu prohlídky zaujalo: třeba obrázky, zvuky, texty nebo filmy. Výsledek si pak internetem pošle na svou vlastní adresu. Pěkný suvenýr je třeba nahrávka vlastního televizního programu, který si návštěvník natočil v místním studiu.