Vědecké dobrodružství v USA: Podpora českých start-upů v zahraničí má smysl, myslí si Jan Chmelík

Agentura pro podporu podnikání a investic v rámci programu CzechAccelerator aktivně podporuje české podnikatele v začátcích na zahraničním trhu. Ti tak získají kancelářské zázemí a mohou se například účastnit workshopů a přednáškových cyklů.

Podle aktuálního kurzu je podpora na jednu firmu možná až do výše milionu korun. Společnosti si přitom na jednotlivé nabízené přednášky nebo workshopy samy přispívají.

Jedním z těch, kdo možnost programu využili, je například Jan Jílek se svou společností SpaceFlow, která vyvinula aplikaci pro kancelářské budovy. Zájemcům nabízí komfortní propojení všech aktuálních souvislostí – od rezervací zasedacích místností, přes workshopy, hodiny jógy až po informace o dopravní situaci nebo rozvozu jídla.

Jedním z těch, kdo se do programu CzechAccelerator zapojili, je Jan Jílek se svou společností SpaceFlow

„Určitě bylo důležité, že jsme tady mohli potkat spoustu mentorů. Hodně nám pomohli i s interními procesy tak, abychom byli připravení na krok směrem do Ameriky,“ říká Jílek.

Jeho firma už sice úspěšně působí třeba v Berlíně nebo Londýně, ale při vstupu na americký trh se raději obrátil na zkušené kolegy. „Princip toho, jak tady funguje obchod, je naprosto odlišný od evropského prostředí,“ vysvětluje.

Zhruba 70 % všech start-upů, které jsou založeny, skončí v raném stádiu – ukáže se, že ten nápad už někdo měl, nebo je nápad dobrý, ale ještě na něj není ta správná chvíle. Program dává firmám i nějakou možnost ověřit si, zda produkt nebo služba mají v tuto chvíli šanci.
Jan Jílek

Další společností, která se do programu CzechAccelerator přihlásila, je třeba ApuTime Martina Lonského. Společnost se zaměřuje na ostatní start-upy, kterým v jejich rychlém růstu pomáhá s organizací.

Má to smysl

Podle Jana Chmelíka ze společnosti CzechInvest má částečná finanční podpora začínajících českých podnikatelů z veřejných peněz smysl.

„Budoucnost napříč obory je v této oblasti. A my budeme velice rádi, když na trhu, jako je trh Spojených států – který je pořád nejprestižnější a nejkompetentnější – budou české firmy, které jsou schopny nabízet řešení, a když vývojáři budou sedět třeba v Praze, Brně, nebo Ostravě.“

autoři: Petr Kološ , marz
Spustit audio