Ve Stavovském divadle v Praze má premiéru Beethovenův Fidelio

20. září 2018

Pod novou inscenací z produkce Národního divadla jsou podepsáni bulharsko-německá režisérka Vera Nemirova a hudební ředitel souboru pražské Státní opery, dirigent Andreas Sebastian Weiser. Jeho soubor se tak poprvé představí ve Stavovském divadle.

Příběh politického vězně Florestana a jeho statečné manželky Leonory, apoteóza manželské lásky a věrnosti stejně jako idea spravedlnosti a všelidského bratrství. To je opera Fidelio, jejíž světová premiéra v roce 1805 byla Beethovenovým jednoznačným triumfem. Už v roce 1814 zněl Fidelio také z jeviště pražského Stavovského divadla, kam se teď symbolicky vrací. Novou inscenaci připravila režisérka Vera Nemirova.

Vera Nemirova

Jedním z hlavních témat této opery je diktatura a její vliv na osudy lidí. A to je i v dnešní době, kdy je demokracie čím dál tím více subtilnější, velmi aktuální. Stále existují autoritativní systémy, ve kterých někdo zneužívá moci, tak jako je tomu v této opeře u postavy guvernéra věznice Dona Pizzara. A proto Fidelia vnímám jako velmi aktuální operu. I dnes známe řadu případů lidí, kteří se odmítnou ztotožnit s režimem a dostanou se za to do vězení. Jako v této opeře hlavní postava – Florestan. V lepším případě se z nich stanou uprchlíci, kteří musí hledat vlastní identitu v cizím prostředí. A proto Fidelia vnímám jako velmi aktuální operu. Florestan bojoval za práva lidí. V hromadě špíny hledal tak trochu sisyfovsky pravdu. Dva roky, které pak tráví ve vězení ho velmi traumatizují, má poškozenou psychiku. Jeho žena Leonora touto nespravedlností také neskutečně trpí a rozhodne se ho v přestrojení za muže osvobodit. Nakonec se jí to podaří, ale je otázka, jestli je to vlastně šťastný konec… Oba se budou muset začlenit zpátky do společnosti a bude to pro ně těžké, jestli je vůbec přijme. Na tento ,happy end´ nahlížím velmi kriticky.
Vera Nemirova

Fidelio

Scénu a kostýmy navrhla německá výtvarnice Ulrike Kunze:

V úzké spolupráci s Verou Nemirovou jsme připravily výtvarný koncept, který vychází už z Beethovena. Na začátku zpívá Marzelina s Jaquinem o partnerské idyle, která je už ale minulostí. To souvisí i s celou náladou šedivé, studené věznice, jejíž dvůr, který je centrem celého dění, je pak jakýmsi ostrůvkem klidu. Příběh Fidelia, je jak už řekla Vera, nadčasový a my ho vnímáme jako příběh, který se může odehrát stejně dnes, jako před dvěma sty a více lety. Proto na scéně uvidíte současné kostýmy, vše bude vsazeno do takové obrovské krychle, uzavřeného prostoru odkazujícímu k vězení. Na jedné straně nádherná Beethovenova hudba a na straně druhé postavy, které prožívají tragické věci, osobní traumata. To je opravdu pozoruhodný kontrast.

03712624.jpeg

Dirigent Andreas Sebastian Weiser k tomu dodává: „Hlavním posláním tohoto díla je, že se sejde skupina lidí, kteří vyznávají stejné hodnoty, stejné ideály. A to v rovině humanitní. Zkrátka je to spojuje. Těch hodnot bychom se měli držet, protože to je základ naší civilizace“.

Fidelio

V hlavní ženské roli Leonory, která pod jménem Fidelio osvobodí v mužském převleku svého neprávem vězněného manžela Florestana, se představí německá sopranistka Melanie Diener. Ta se už se souborem Státní opery spolupracovala už před rokem při provedení Zemlinského Lyrické symfonie ve Fóru Karlín.

Je krásné se do Prahy vrátit, na koncert mám ty nejlepší vzpomínky, zejména na spolupráci s dirigentem Weiserem a orchestrem Státní opery. Další nabídku z Národního divadla jsem přijala s velkou radostí, protože v opeře Fidelio jsou opravdu stále aktuální témata. Part Leonory jsem zpívala už vícekrát a tento charakter, milující a přitom odvážné ženy, která je de facto Florestanovým spojencem v boji za svobodu, mne velmi fascinuje. Takovým hnacím motorem Leonořina jednání je nezkrotná touha zvítězit, dosáhnout svého. V tom je ta postava dramatická. Ale Leonora má také velmi niterná místa, například ve velké árii, kdy odhaluje své nitro, kdy je skutečnou, zranitelnou ženou. Toto místo je takový průhled do její duše. Leonora je zkrátka nesmírně opravdová postava.
Melanie Diener

Fidelio

Kromě Melanie Diener se v premiéře 22. září od 19 hodin na scéně Stavovského divadla představí Daniel Frank jako Florestan nebo Sebastian Holecek jako velitel věznice Don Pizzaro.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio