V horku dejte pozor na přehuštěné pneumatiky

Kompresor - ilustrační foto
Kompresor - ilustrační foto

Z fyziky možná znáte jev, který se nazývá teplotní rozpínavost plynů. Ten můžete v létě při vysokých teplotách dobře pozorovat třeba na pneumatikách svého auta. Tlak se v nich zvyšuje a v extrémních případech může taková pneumatika dokonce prasknout.

Informace o předepsaném tlaku huštění pneumatik auta bývají uvedeny v barech na štítku, který najdete na středovém sloupku u dveří, nebo na krytu víka nádrže. Těchto výrobcem předepsaných hodnot bychom se vždy měli držet, radí Igor Sirota z Ústředního automotoklubu. „Ten důvod je zcela prostý. Přetlakované pneumatiky budou nepohodlné, budou hlučnější, budou mít menší záběr plochy, budou víc klouzat a bude delší brzdná dráha. Nehledě na to, že přehuštěné pneumatiky mohou mít tendenci prasknout, pokud najedeme na nějaký zlom na silnici.“

Čtěte také

Všechna auta vyrobená po 1. listopadu 2014 jsou už povinně vybavena monitorovacím systémem kontroly tlaku kol. Když v pneumatikách klesne tlak o čtvrtinu pod doporučenou hodnotu, informujme řidiče rozsvícenou kontrolkou na palubní desce. Kola je pak nutné dofouknout. I tak se ale dá pneumatika přehustit a důvody možného defektu vysvětluje Igor Sirota. „V létě je ta rozpínavost vzduchu v pneumatikách dána i zahřátím a to nejen provozem a otáčením těch pneumatik, ale i venkovní teplotou. Při deseti stupních navíc proti normálu nám stoupne o deset kilopascalů tlak v pneumatikách.“

Automechanik Jan Ošlejšek proto všem řidičům doporučuje pneumatiky nafukovat ráno, kdy venkovní teploty nejsou tak vysoké. „Nemá cenu to přefukovat víc, spíš naopak, když se čeká horko a dlouhá cesta, tak radši o desetinu míň. Když to nafoukáte na 2,2, tak v tom horku, ve třiceti stupních tam bude 2,5 nebo 2,6. Pak se stopa auta chová úplně jinak. Nedá se přitom říct, že by pneumatika jela po středu běhounu. Ta plocha je trochu menší a auto se chová jinak v zatáčkách a při brždění.“

Stejně tak ale nedoporučuje jezdit ani na podhuštěných kolech. I v takovém případě se pneumatiky ničí, zhoršují se jízdní vlastnosti vozu a zvyšuje se i spotřeba paliva.