V Česku je milion dieselových aut, která nadměrně škodí ovzduší. Máte je také?

15. březen 2017
Nízkoemisní zóny, výfuk starý automobil (ilustrační foto)

Nefunkční nebo odstraněný filtr pevných částic výrazně škodí ovzduší, může ale majiteli zkomplikovat život i při prodeji auta nebo cestě do zahraničí. Od oprav řidiče ale často odrazují vysoké ceny náhradních dílů.

Po českých silnicích podle odhadů expertů může jezdit až milion vozidel, která nevyhovují emisním limitům. Většinou problém způsobuje nefunkční filtr pevných částic. Jak zjistit, jestli jej automobil má? Je to velmi těžké, jsou na to určené speciální přístroje, které dokáží změřit obsah škodlivých nanočástic ve výfukových zplodinách.


Jak odhalit, že motor vůbec nemá filtr pevných částic? Stačí rychlá kontrola výfuku. Pokud nahmatáte větší vrstvu sazí, je jasné, že chybí.

Do nepříjemností se majitel auta může dostat nejen při prodeji vozu. Za nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic hrozí například v sousedním Rakousku zabavení vozidla, nebo pokuta až pět tisíc eur.

Jeden z přístrojů na měření emisí dostal k dispozici i redaktor Zelené vlny. Spolu s Ústředním automotoklubem vyzkoušeli měření v centru Prahy. Za dvacet minut odhalili 25 vozidel, které měly problém s filtrem pevných částic. Některé hodnoty byly tak vysoké, že jasně ukazovaly na absenci filtru.

Měření pevných částic z dieselových motorů

Podle Petra Vomáčky z ÚAMK si často lidé nechávají zařízení demontovat kvůli snížení spotřeby automobilu. Internet je podle něj plný různých inzerátů, které tvrdí, že po odstranění filtru pevných částic se může zvýšit akcelerace a snížit spotřeba. „To ovšem ještě nikdo neprokázal," říká Vomáčka.

Dalším možným důvodem může být i vysoká cena nových filtrů. Jednou za čas je potřeba ho vyměnit a ceny se u některých značek a typů šplhají až do desítek tisíc korun. Další možnou variantou je čištění nebo repase.

Podle Libora Fleischhanse ze společnosti IHR-Technika je životnost filtru pevných částic 200 až 400 tisíc kilometrů. Záleží na stavu motoru a kvalitě paliva. „Pokud budeme užívat vozidlo tak, jak se užívat má, filtr musí vydržet 200 až 300 tisíc kilometrů.“

Motor sám může závadu zjistit v rozdílech tlaku. Začne se chovat jinak než má, může ubývat olej. To ale není hlavní problém. „V české republice se hromadně vybíjejí filtry a přepisuje software. Pak vše, co motor emituje, dýcháme,“ uzavírá Fleischhans.