V Česku chybí dětští kliničtí psychologové. Roli hraje délka studia i finanční ohodnocení
Rodiče dětí, které trpí duševními nemocemi, mají problém sehnat psychologa. V tuto chvíli u nás funguje asi jen osmdesát dětských klinických psychologů. Aby byla péče o děti s poruchami autistického spektra, schizofrenií nebo poruchami chování dostatečná, dětských psychologů by u nás muselo být desetkrát víc.
Situaci by mohlo vyřešit lepší ohodnocení práce i zjednodušení vzdělávání, říká Karolína Malá z Asociace klinických psychologů. „Ideálem by bylo sedm dětských klinických psychologů na sto tisíc obyvatel. Budeme považovat za úspěch, když se nám do čtyř pěti let podaří současný počet zdvojnásobit. A to jsme na desetině počtu.“
V určitém počtu případů je porucha výchovy daná, říká dětský psycholog

Jaroslav Šturma zasvětil svůj život dětem a psychologii. Loni ho papež František jmenoval členem Papežské akademie pro život. Sám má pět dětí. Jak děti vychovávat? Má své místo i trest? A jak se vyznat v dětské duši?
Zkrácení doby vzdělávání připustil i náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V současnosti trvá vzdělávání dvanáct let. Členka Asociace klinických psychologů a dětská klinická psycholožka Martina Pastuchová z Bohumína říká: „Posledních zhruba pět let se opakovaně ocitáme v situaci, že musíme odmítat klienty, protože jsme kapacitně přeplněni.“ Problém vidí v počtu specialistů v oboru dětských klinických psychologů.
V Bohumíně nemohou přijmout žádné nové pacienty od ledna tohoto roku. Čekací doba stávajících klientů je tři až čtyři měsíce. „U akutních případů se snažím zjistit, o co se jedná, a podle toho doporučuji například krizová centra. Když jde o dítě s vývojovým omezením, kontaktuji kolegy z jiných oblastí,“ vysvětluje psycholožka Pastuchová.
A co podle ní způsobuje nedostatek lidí v oboru? „Délka přípravy, která je náročná. Když studentka psychologie končí v pětadvaceti letech a plánuje rodinu, doba se ještě prodlužuje. Roli hraje také finanční ohodnocení.“
Nedostatek dětských klinických psychologů může zásadně ovlivnit například děti s vývojovou diagnostikou. „Čím později se stanoví diagnóza, tím později se dítě dostane k podpoře a pomoci. Toto prodlení může napáchat velké škody. V pěti letech je na začátek pozdě,“ varuje Martina Pastuchová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Úřad o kyberútoku na správu pražských služeb: O úniku dat se poškození dozví, případ řešíme
-
Do rodné Argentiny se papež nevrátil. Vystupovali proti němu prezidenti, považovali ho za oponenta
-
Naše matka představená? Taková mamka a smíšek pro celý dům, říkají sestry o řeholnici Virginii
-
Před převratem, po převratu. Česká firma vysvětluje, proč Myanmaru prodala ‚šmejdící‘ software