V České filharmonii to vře, přinese klid nový šéf?

22. září 2008
Pod kůži

Spory českých filharmoniků ohledně autorských práv za nahrávky nemají řešení. Přitom na verdikt čekají stovky muzikantů. Podle toho jak bude sporné vyznění novely příslušného zákona vyloženo, rozhodnou se i šéfové jiných orchestrů. Půl roku Česká filharmonie ze svých koncertů nepořizuje nahrávky. Koncerty nemohou být přenášeny televizí ani rozhlasem. Bude se v této situaci současný šéf filharmoniků Václav Riedlbauch znovu ucházet o svůj post a přijdou rebelující hráči o místo?

Naše nejprestižnější hudební těleso - Česká filharmonie - má problém. Vystupuje na řadě festivalů, nabízí desítky pozoruhodných koncertů. Ale žádný z nich nesmí být nahráván nebo přinášený rozhlasem či televizí. Rozhodli o tom hráči filharmonie. Už rok se nemohou dohodnout se svým šéfem, kdo má být podle nového autorského zákona vlastníkem autorských práv k nahrávkám. Podle odborníků je orchestr bez nahrávání mrtvý. Každý jeho výjimečný koncert mizí s posledním tónem v sále.

Stovka hráčů České filharmonie se zlobí. Na jejich uměleckém výkonu to znát není, ale když zkouška v pražském Rudolfinu skončí a oni vycházejí ze sálu, jejich roztrpčení poznáte. "Sjednotili jsme se a řekli si, že nebudeme nahrávat, pokud ředitel neodstoupí. Vyzvali jsme ho k rezignaci, myslím, že to bylo asi bez deseti lidí celý orchestr," řekl hráč na violu a současně prezident Unie orchestrálních hudebníků Ivan Pazour.

Zároveň vysvětlil, že spor členů České filharmonie a jejího vedení trvá řadu měsíců. A je na mrtvém bodě. "Pan ředitel Riedlbauch udělal velkou chybu, když se rozhodl vyhlásit válku celému orchestru. Několikrát jsme ho varovali na různých jednáních, že to není dobrá cesta."

Způsobila to novela zákona o autorských právech. Zatímco někteří hráči říkají, že ta umožňuje, aby ředitel rozhodl, jestli jim jako hráčům autorská práva živých vystoupení ponechá, tak druhá strana sporu, jmenovitě ředitel Václav Riedlbauch oponuje. Novela má dvojí výklad a na doporučení Ministerstva kultury se přiklonil k tomu, aby se autorská práva za nahrávky live koncertů hráčům odebrala. "V minulosti to tak nebylo. Majetková práva patřila výkonným umělcům, tedy hráčům," přidal se do hovoru houslista Zdeněk Zelba. Už několik let má zplnomocnění od symfoniků, aby za ně vyjednával autorská práva.

Ředitel sice přislíbil, že formou mimořádných odměn jim částku, o kterou přijdou, bude dorovnávat, ale hudebníci jeho slibům nevěří. Mimoto funkční období profesoru Riedlbauchovi končí a oni neví, s čím přijde případný nový šéf. "V okamžiku, kdy se mu nebude dostávat peněz a řekne, tady mám zdroj financí na autorské honoráře, které mi beztak náleží, tak všichni zpozorněli. Tuší tuhle situaci," doplnil Zdeněk Zelba.

Oba hráči v jedné ze zkušeben pražského Rudolfina, kde má Česká filharmonie své hlavní sídlo, prozrazují ještě prý veřejné tajemství. Někteří ředitelé hudebních těles v Česku podle nich mají nahrávací společnosti. A moc by se jim hodilo, kdyby mohli volně nakládat s autorskými právy hráčů za live koncerty. Přímé důkazy ale na to nemají. "Takhle to vypadá jako spekulace, ale možná by nebylo špatné se pustit po stopách toho, kdo z těch ředitelů u těchto příspěvkových organizací zároveň vlastní agenturu a může z toho mít nějaký prospěch," upřesnil Zdeněk Zelba.

O kolik vlastně hráč České filharmonie přijde, když nebude brát peníze za to, že před publikem budou také mikrofony a budou se jejich vystoupení zaznamenávat? Přímou odpověď nedostáváme. "Dvě třetiny jsou asi náš plat, který dostáváme od zaměstnavatele, a třetinu příjmů získáváme třeba nahráváním nebo mimořádnými koncerty třeba pro soukromého klienta nebo to jsou ty akce nad rámec našich pracovních povinností," řekl Zdeněk Zelba. Celá situace má podle něho jeden pozitivní dopad. Mezi hráči panuje přátelská atmosféra. "Jestli se něco panu Riedlbauchovi podařilo, tak totálně sjednotit orchestr, který často býval v minulosti mezi sebou rozhádaný. Orchestr je úžasně jednotný, táhne za jeden provaz. Panu Riedlbauchovi se podařilo nás sjednotit pro sobe," doplnil.

Spor filharmoniků působí složitě a rozřešení nepřichází. Čekají na něho stovky jiných hudebníků v Česku. Poněkud spornou novelu zákona si mohou šéfové hudebních souborů vykládat na příkladu České filharmonie. Její ředitel Václav Riedlbauch Radiožurnálu potvrdil, že se o post ředitele už ucházet nebude. Do výběrového řízení na toto místo se nepřihlásil. Kdo jiný svou přihlášku do řízení poslal, Ministerstvo kultury odtajní až ve středu.

Jiný úhel pohledu: Ministerstvo hledá nového ředitele filharmonie

Osm let stojí v čele České filharmonie Václav Riedlbauch. Názory na jeho činnost se různí. Mezi odborníky ale převládá ten, že České filharmonii víc prospěl než uškodil. Rok trvající spor kolem autorských práv ale vyřešit neumí. Hráči ho vyzvali k rezignaci. Ministerstvo kultury se za něj postavilo. Smlouva mu končí koncem roku. Na přání ministerstva Václav Riedlbauch dokončí sezonu a případný nový ředitel by měl nastoupit v červenci.

Ředitel České filharmonie Václav Riedlbauch je nejenom neúnavným propagátorem soudobé vážné hudby a pedagogem na pražské HAMU, ale i takzvanou žábou na prameni. "To už vím dávno, s tím se člověk musí smířit, ale samozřejmě mi to vadí, protože si myslím, že jádro sporu je úplně někde jinde a že se to personifikuje," uvedl Václav Riedlbauch.

V pracovně prvního patra pražského Rudolfina leží na zemi spousta notových záznamů. O patro níž zkouší filharmonici Mahlerovu 7. symfonii. Byli to právě čeští hudebníci, kteří ji před sto lety hráli vůbec poprvé. Filharmonie je sice stále výkladní skříní české kultury, ale nevyřešené spory na ni zanechají ještě dlouho šmouhy. I to ředitel Riedlbauch ví. Ale jak říká, nemůže jednat jinak. "Jestliže ředitel této instituce má zachovat zákon, a já jsem tady snad od toho, abych zákony dodržoval. Každá kontrola je tady od toho, aby zjistila, jestli tomu tak je, nebo není. A jestliže náš zřizovatel, což je ministerstvo kultury, řekne k výkladu svoje stanovisko, nemohu tato ustanovení vědomě porušovat," vysvětlil svůj postoj.

Václav Riedlbauch

A zase jsme u formulace novely autorského zákona. Hráči mluví o možnosti, která dává vedení prostor k samostatnému rozhodování a ředitel zase o výkladu. "Od počátku jsem s kolegy z vedení zadal cestu, jak zachovat tok finančních prostředků. To jsem od počátku svým kolegům říkal, že z mé strany nejde o to, že je chvi připravit o peníze. Tato formulace, kterou jsem slyšel poslední rok asi stopadesátkrát, mě mrzí, protože tomu tak skutečně není," hájí se Václav Riedlbauch.

A spekulaci o tom, že by jako šéf filharmonie měl na vlastnictví autorských práv za nahrávky osobní zájem, dost dobře nerozumí. "Problém je zaznamenávání uměleckého výkonu koncertního. To znamená, že stejně odvádějí práci. Oni tvrdí, že je to jiná práce. Právní výklad jednoznačně říká, že ne. Dokážu se vžívat do toho, že vám třeba svítí červené světlo a běží mi mikrofon, že to vzrušení člověk pociťuje jinak, víc, sám to zažívám na vlastní kůži. Není to úplně normální stav, ale je to pořád výkon koncertní, který se odvádí, nastuduje se. Je to prostě odvedená práce v zaměstnání. Tam je ten problém," vysvětlil ředitel filharmonie.

Spor kolem autorských práv asi není to jediné, co filharmoniky trápí. Od loňského září jsou bez šéfdirigenta. Ředitel svým způsobem rozhoduje o všem. Supluje roli uměleckého vedoucího a dramaturga, stejně jako ředitele, který má na starosti provozní záležitosti. Václav Riedlbauch si i toto uvědomuje a znovu opakuje to, co před chvílí: Ani s tím nic on neudělá. Šéfdirigent, Izraelec Eliahu Inbal nastoupí až od příští sezóny.

Poradce: Nemá se rušit to, co funguje

Nevyřešené spory Českých filharmoniků mohou zásadním způsobem ovlivnit chod i v dalších hudebních tělesech Česka. V čem je základní problém tohoto několikaměsíčního sporu?

Poradce Unie orchestrálních hudebníků Petr Masopust se domnívá, že problém je v penězích. "Ten problém spočívá v tom, že se neustále rozvírají nůžky mezi výnosy a náklady. To znamená, že výnosy filharmonie klesají a ředitel, jako správný ředitel, chce šetřit. Nejjednodušší, jak ušetřit, je neplatit poplatky Intergramu a tím ušetřit v průměru 10 až 15 milionů," vysvětlil Petr Masopust a upřesnil, že v současnosti musí mít filharmonie smlouvu s Intergramem, kterému platí nahrávací poplatky a Intergram pak peníze rozděluje jednotlivým umělcům. "Pan Riedlbauch jim navrhuje, že jim to zohlední v platech, což je ale nereálné, protože v okamžiku, kdy poplatky činí 30 procent jejich příjmů, by při současné sociální zátěži znamenalo padesátiprocentní nárůst mezd, což by dělalo 15 až 20 milionů navíc, což nejde," doplnil.

Pater Masopust si myslí, že pokud něco funguje, nemá se to rušit. "Jediné co bych měnil, zvyšoval bych výnosy, zlepšoval nabídku orchestru jako takového, včetně zvyšování příjmů z pronájmu tak lukrativního místa, jako je Rudolfinum," nastínil svůj pohled na současnou situaci, která má pozadí v novele autorského zákona. "Politici tvrdí, že je to nařízení Evropské unie. Ta situace je trošku jiná. Evropská unie říká, že to může být umožněno. Buďto to platit ve mzdách, nebo to platit prostřednictvím těchto agentur. To znamená, ta možnost tam byla vložena. Celý princip je, že jsme v Čechách velmi bystří, takže vždy hledáme to, co je pro nás výhodné. Já jako ředitel budu tvrdit ostatním, že se to nesmí dělat tak, jak se to dělalo a budu chtít ušetřit peníze. Jestli 10, 15, dva miliony, záleží na velikosti orchestru," dodal Petr Masopust.

Mluvčí Cieslar: Jméno by mělo být známo do konce roku

Novela zákona o autorských právech vznikla v souladu s běžnou legislativou Evropské unie. Přitom ponechává dost prostoru na jakoukoli formu dohody. Naznačili už dříve zástupci Ministerstva kultury. Českým filharmonikům, jejich vedení i dalším hudebním tělesům tak vzkazují - na autorských právech se dohodněte sami. Nicméně ministr kultury Václav Jehlička rozhodnutí ředitele České filharmonie Václava Riedlbaucha stále podporuje. Ministerstvo podle jeho mluvčího Jana Cieslara vyjádřilo s postupem šéfa filharmonie souhlas, protože jako ředitel, který je zodpovědný za veškerou činnost organizace, nemůže ani jednat jinak.

Václav Riedlbauch je rozhodnut se s Českou filharmonií rozloučit. Jeho místo by měl zaujmout vítěz výběrového řízení, přičemž uplynulý víkend vypršela lhůta, kdy zájemci mohli podat svou přihlášku. "Předpokládáme, že ve středu, až si budeme jisti, že všechny přihlášky dorazily, budeme o počtu přihlášek informovat veřejnost. Ministr již jmenoval výběrovou komisi, do konce roku by mělo být známo jméno budoucího ředitele, který by měl nastoupit k 1. červenci 2009. Do té doby bude moci podrobně sledovat dění v České filharmonii a bude moci proniknout pod povrch dění," dodal mluvčí.

Podle exkluzivních informací Radiožurnálu přihlášku do výběrového řízení neposlal ani prezident Unie orchestrálních hudebníků Ivan Pazour, o kterém se dříve spekulovalo. O místo ředitele se naopak uchází ředitel pražských symfoniků Richard Sporka.

autoři: ela , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu