Úzkost v době pandemie? Zkuste online terapie, pomůže i pohyb na čerstvém vzduchu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mladý muž v depresi

V době epidemie koronaviru můžou lidé pociťovat beznaděj, nejistotu, strach nebo únavu. Úzkosti a deprese se podle psychologů týkají zhruba každého třetího dospělého a v některých případech jsou právě důsledkem prodělání covidu-19. Na koho se lidé mohou obrátit o pomoc?

Pokud jsou psychické problémy akutní, je možné obrátit se na některou z krizových linek nebo chatů. Namátkou Linka bezpečí na čísle 116 111 nebo Linka první psychické pomoci na čísle 116 123. Na webu projektu Nevypusť duši je pak seznam kontaktů na různé typy psychologické pomoci – podle toho, co člověka trápí.

Existují ale i další weby, které nabízí seznamy ověřených terapeutů, třeba Terap.io nebo Hedepy. Ty nabízejí konzultace online a funguje to tak, že si klient vybere svého terapeuta podle vzdělání, zkušeností a zaměření.

Zeptejte se pojišťovny

Lidé s napnutým rozpočtem mohou sehnat psychoterapeuta přes pojišťovnu. Do 15. prosince například běží program Všeobecné zdravotní pojišťovny, ve kterém je možné zažádat o příspěvek ve výši 500 korun za jedno sezení. Na webových stránkách pojišťovny je i seznam terapeutů, na které přispívá.

Čtěte také

Až 500 korun jednorázově přispívá na vyšetření taky Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra – aby měl ale člověk na příspěvek nárok, musí jít ke klinickému psychologovi.

Okamžité jednorázové pomoci se věnuje třeba zmíněný projekt Nevypusť duši nebo web Opatruj.se, který v době pandemie spustil Národní ústav duševního zdraví. Je možné si udělat různé testy, které napovídají, jak je situace vážná.

Zacvičit si, vyspat se, zdravě jíst

Zároveň nabízí celou řadu tipů a konkrétních kroků: například 30 minut cvičení denně nebo sedmi- až devítihodinový spánek. Vliv má taky kvalitní strava a pomoct může i naučit se ovládat emoce nebo ujasnit si hodnoty, které jsou pro člověka důležité.

Spustit audio

Související