Už v dětství vydělávají desetitisíce. „Dětští youtubeři potřebují vedení dospělého,“ upozorňuje odborník

Dětské hvězdy už si dnes nevydělávají pouze hraním ve filmu nebo zpěvem. Čím dál víc školáků a jejich rodičů přichází na to, jak výnosný může být byznys s natáčením internetových videí. V českém prostředí se u těch nejúspěšnějších dětských youtuberů může jednat o příjmy až v řádu stovek tisíc korun měsíčně.

Obrázek dvanáctiletého kluka s rovnátky, který poskakuje na oblíbený song své počítačové hry, zná asi každý. S tím rozdílem, že zrovna tohoto klučinu nesledují jen bedlivé oči rodičů, ale taky pohledy celého internetu. 

Youtuber z kanálu Mishovy šílenosti za několik posledních let nasbíral víc než 700 tisíc odběratelů.

„Youtube je mezi mladou generací fenomén. Určuje dárky, které si tyto děti přejí k Vánocům a k narozeninám, jak tráví volný čas a mimo jiné taky to, čím se chtějí stát. Když se zeptáte nějakého dítěte, čím chce být, tak nejčastější odpovědí je právě youtuber,“ vysvětluje influencer managerka společnosti Socialsharks Linda Opletalová.

Čtěte také

„Není rozdíl ve výdělku dítěte a dospělého youtubera. Co rozhoduje, je sledovanost jeho videí, od které se odvíjí výše příjmů z reklamy,“ dodává David Růžička z agentury Get Boost, která na českém trhu youtubery zastupuje.

A může jít o značně vysoké částky. „Pokud jsou youtubeři aktivní a otevření spolupracím, mohou se částky pohybovat v rámci desítek tisíc měsíčně, možná až stovek,“ počítá Linka Opletalová.

Dítě potřebuje vedení

Bez rodičů by to ale nešlo. Právě ti musí zaštítit právní stránku celé věci, dodat živnostenský list a někdy se taky do celého procesu sami zapojují. Třeba jako matka desetileté youtuberky Sofia Skalkos.

A rodiče mají v tomto byznysu ještě jednu důležitou roli, dodává David Růžička z agentury Get Boost: „Neznám případ jediného dítěte, které by samo, bez cizího vedení, rozjelo úspěšný YouTube kanál. Chybí jim byznysový nadhled, potřebné knowhow a nejsou schopny vytvořit fungující koncepty pořadů.“

Nejmenší diváci

Dosud nezaplněnou dírou na českém trhu je publikum těch úplně nejmenších, kteří často umí dřív ovládat tablet nebo mobil než rodný jazyk. Rodiče pak podle Růžičky po chvíli ani nemusí vědět, co přesně jejich tříletý potomek na zařízení sleduje.

„Začnou například na krtečkovi a postupně je YouTube algoritmus provede písničkami, rozbalovačkami hraček a skončí na zábavných skečích. Časem si něco oblíbí a pak vyžadují sledování tohoto typu obsahu,“ říká.

Český trh je specifický tím, že pro ty úplně nejmenší zatím tvoří obsah dospělí. V zahraničí šel ale trend dál. Například malý Američan Ryan svými recenzemi na hračky zvládl během prvních sedmi let svého života do rodinného rozpočtu přispět 22 miliony dolarů.

Spustit audio

Související