Umělá inteligence v našich životech: Jak ovlivní školství, sport nebo zpravodajství?

Umělá inteligence může dětem pomoci starat se o svět. Měly by ovšem umět najít i její chyby

Skoro 400 základních škol v Česku vyučuje o umělé inteligenci díky novému projektu AI dětem. Vznikl před rokem a vydává učebnice a další materiály. Z nich by se děti měly naučit, co to umělá inteligence je, jak se dá používat a na jejich základě by si k ní měly samy postupně vytvářet vlastní postoj.

Nejprve se s umělou inteligencí seznamovali dospělí. Příručka Obecný úvod do AI pro dospělé je uváděla do problematiky technického rázu, etiky umělé inteligence i jejího zapojení do oblasti práva. Její vydání následovala publikace určená dětem.

Čtěte také

„K AI jsem se dostala tak, že jsem před dvěma roky uspořádala experimentální příměstský tábor pro děti na prvním a druhém stupni základních škol a nesmírně mě překvapilo, jak to s nimi fungovalo. Hned to všechno pochopili tak, že jsem si vlastně říkala, že nevidím vůbec žádný důvod, proč bychom neměli to je vyučovat už na základních školách,“ popisuje Eva Nečasová, zakladatelka projektu AI dětem.

Do iniciativy AI dětem se zapojili jak odborníci na umělou inteligenci, tak experti na vzdělávání a didaktiku. „Máme takový kompetenční model, který stojí na takových třech pilířích. První je znalosti o AI, to znamená, že vím, jak funguje. Druhým jsou dovednosti AI: že využívám efektivně a smysluplně nástroje, které mi AI nabízí. A třetí kompetencí je postoj k AI: že znám její limity a možná nebezpečí,“ vysvětluje.

Boom metodik

V češtině v rámci projektu vydali učebnici Strojové učení pro děti, kterou napsal americký softwarový specialista Dale Lane. Dále ve spolupráci s časopisem pro děti vytvořili interaktivní příběh o dvou robotech zkoumajících zemi a i v tomto týdnu přidaly další materiály.

Čtěte také

„Poslední rok byl takový velký boom, protože se neustále každý týden něco mění, já něco udělám a za týden je to jinak. Třeba jako spousta otazníků, kdy vlastně ve školách mohou využívat ChatGPT. My jsme například poptali jednoho pana advokáta, který toto téma zpracoval, ale teď se zase ozývají hlasy, že to je jinak,“

Jednou z právních otázek je, komu například patří text, který vygeneroval a umělá inteligence. Některé školy už řeší případy, kdy děti využily takové texty ve slohu nebo v referátu. Podle Evy Nečasové ale otázka nyní v tom, jestli by se to mělo zakázat, ale spíše v tom, jak by děti mohly umělou inteligenci využít v různých předmětech rozumně a užitečně.

Jak nástroj použít

Podle odborníků z projektu AI dětem je nejlepší čas zavést umělou inteligenci do školních osnov od šesté třídy. Metodiky vydali pro přírodopis a mediální výchovu, další pak připravují vzhledem k dějepisu a občanskou nauce. Spoléhat na umělou inteligenci v oblasti detailního rozpoznávání například rostlin či hub však Eva Nečasová příliš nedoporučuje.

„Tam je to opravdu ošemetné. Nicméně zrovna to naše metodika na přírodopis používá takovou aplikaci na rozpoznávání, která je zároveň sociální síť. Uživatel tak vlastně hodnotí to, jak to rozpoznává, takže pravděpodobnost, že rozpoznává správně, je celkem vysoká. Nicméně skutečně u těch hub to nikdo moc nedoporučuje,“ poukazuje.

Čtěte také

Vidět za informace

Právě na konkrétních příkladech mohou děti rozpoznat, že umělá inteligence není všemocná, potvrzuje ředitel jedné základní školy v Českém Brodě Jiří Slavík.

„Tam je přesně myslím úkolem učitelů, naučit s tím děti pracovat tak, že je to jeden z možných zdrojů. Je potřeba je ale zároveň naučit dohledávat zdroje, ověřovat informace a pracovat s nimi tak, aby to nebylo jen opravdu jenom suché předávání informací, ale aby to prostě pro ty děti mělo nějaký význam – právě v tom hledání chyb, hledání správných zdrojů, které se dají ověřit,“ vysvětluje Slavík

Systémy umělé inteligenci by pak nemuseli připoutávat děti k počítačům, ale naopak by je vedly k většímu zájmu o svět kolem nás. „Konkrétně tato metodika je o tom, že děti se rozeběhnou po škole, zjistí, jaké jsou tam rostliny, vyfotí tu rostlinu, zjistí, co to je, najdou si o ní informace na internetu. A pokud ty rostliny tam třeba strádají v těch školách, třeba si rozdělí služby, kdo se stará o tu kterou konkrétní rostlinu,“ dodává Eva Nečasová.

autoři: Martin Srp , jkh
Spustit audio

Související