U předškoláků je důležitější přístup než znalosti. Školka by neměla být povinná, shodují se odbornice

29. květen 2017

Už jen tři dny mají rodiče předškoláků na rozhodnutí, jestli své děti přihlásí do školky, nebo je budou učit doma. Od září totiž bude poslední rok ve školce povinný – zákon a vyhláška o povinném předškolním vzdělávání ukládají pětidenní docházku s nejméně čtyřmi hodinami denně ve státem uznané školce.

„Docházka do mateřské školy je výborná a exkluzivní nabídka rodičům. Skoro 90 % pětiletých dětí do školky chodí, ale rodiče by měli mít právo rozhodnout, zda tuto nabídku přijmou,“ myslí si Eva Opravilová, předsedkyně Asociace předškolní výchovy.

Nejasné povinnosti

Podle ní se měly nejdříve hledat cesty k tomu, aby rodiče tuto velkorysou nabídku přijali. Je třeba také vyjasnit, kdo je za co zodpovědný. Například kdo bude evidovat děti, které mají docházet, kdo bude vyzývat a informovat jejich rodiče, nebo vymáhat pokuty a sankce.


Máme strach, že se mateřská škola tímto aktem poškolští. Že se v ní bude vychovávat k plnění úkolů a k učení a na hraní bude menší prostor.Eva Opravilová

S názorem Opravilové na povinný rok školky souhlasí i konzultantka domácího vzdělávání Marta Bačovská: „Každý si dokáže představit, jaký je rozdíl mezi právem a povinností, které se musíte podvolit – a jaké vztahy mezi rodičem a školou to tvoří.“

Školka není škola

„Zákon stanoví, že ověřování proběhne jednorázově, a to v období od třetího do čtvrtého měsíce školního roku. Nepřijde mi to vhodné, první měsíce jsou obvykle věnovány adaptaci. Navíc nejsou stanovena kritéria, kterých mají děti dosáhnout. Jak bude ověřování probíhat, je zodpovědností ředitele,“ dodává Bačovská.


Každé dítě musí být přihlášeno do mateřské školy, je klasickým žákem. Ale rodič má možnost oznámit, že dítě bude vzdělávat individuálně.Marta Bačovská

Předškolní dítě by se podle ní mělo všestranně rozvíjet, orientovat se v prostředí, být zvídavé, umět komunikovat a těšit se na vrstevníky i do školy. „Není podstatné, jestli zvládá číselnou řadu. Nesouhlasím s tím, že bychom pětileté děti měli něco učit a na něco je připravovat.“

Znejistění rodiče

„Bojíme se, že děti budou nacvičovat pofidérní úkoly. Znám děti, které si do třetí třídy neuměly zavázat tkaničku. A dnes to jsou vynikající odborníci. Předškolák má především být otevřený k lidem a umět se vyjádřit – nejde o to, jestli zná barev osm, nebo deset,“ přitakává Opravilová.

Změna podle ní může vyvolat dvojí efekt u rodičů. „Buďto se spolehnou na to, že jejich dítě vychová a pro školu připraví školka. Nebo je to znejistí a začnou o sobě pochybovat – jestli jsou dost kompetentní na to, aby dítě dokázali k branám školy dovést,“ uzavírá.

autor: rkr
Spustit audio