U hradeckého nádraží mizí pomalu před očima první cyklověž v Evropě. Začala její demontáž

5. listopad 2019 11:11

Začala plánovaná demontáž cyklověže u hradeckého hlavního nádraží. Věž sloužila cyklistům od roku 2013 a za dobu své existence posloužila ve 150 tisících případů. Teď musí ze svého místa zmizet kvůli chystané demolici sousedního hotelu Černigov, stojí totiž částečně i na pozemku majitele hotelu. 

Cyklisté, kteří cyklověž v uplynulých letech využívali, tak definitivně přišli o naději, že se ještě povede situaci zvrátit a věž na místě nějakým způsobem zachránit.

Čtěte také

Jako první z viditelných částí věže zmizely skleněné tabule, samotné rozebírání má trvat až do konce listopadu. Společnost Systematica, která věž postavila a provozovala, se pokusí některé části použít na jiných věžích, říká jednatel Rudolf Bernart.
„Některé věci jsme z věže demontovali, nějaké řídící jednotky, průmyslové počítače a kamerové systémy. Zbytek půjde asi do šrotu."

Samotná demontáž něco stojí a když si k tomu připočtete tržby, které by cyklověž mohla ještě získat, nepůjde podle Rudolfa Bernarta o malé peníze. Na přesné vyčíslení je ale zatím ještě brzy.
„Investice dělala celkově asi 9,5 milionu korun. K tomu je zapotřebí započíst i nějaký milion a 200 tisíc, co bude stát demontáž. Byl to pilotní projekt, který samozřejmě onu cestu trošičku prorazil těm dalším věžím. Takže to je zase k tomu třeba připočítat do plusu."

Příjem a výdej kol v cyklověži funguje automaticky

Rudolfa Bernarta mrzí především přístup města, které podle něj nedokázalo najít pro cyklověž nové umístění.
„Šest let jsme docházeli na město na nějaká jednání, která ale neskončila žádnými závěry a nikam se to neposouvalo."

Čtěte také

Primátor Alexandr Hrabálek z ODS postup magistrátu hájí.
„V roce 2017 zastupitelstvo přijalo usnesení, že cyklověž odkoupí a přemístí. Ovšem za předpokladu, že její majitel najde pozemek a vytvoří k němu právní vztah. To se nestalo."

Magistrát se také sám pokusil najít pozemek u nádraží, kde je stavba podle primátora nejlogičtěji umístěná, ale ani on nebyl úspěšný.
„Jednali jsme s Českými drahami, jednali jsme s Auparkem, ale prostě jsme se nedohodli. Tyto organizace tam cyklověž nechtějí."

Historicky první cyklověž v Evropě se stává definitivně součástí historie

Cyklisté teď mohou své kolo odstavit u některého z venkovních stojanů, ale tam není situace ideální.

Popisuje ji jeden z cyklistů Vít Gregor.
„Když se podíváte, tak je tady spousta vraků kol, které nikdo neřeší. Takže to tady zbytečně zabírá spoustu místa. Přijedete kolem sedmé hodiny a nemáte kolo kam zaparkovat, i kolem pošty je potom už plno. Bylo by zapotřebí, aby ty vraky někdo odstranil a odvezl."

Město o vracích kol ví a chce je nechat odstranit, zatím ale právníci řeší, jakým způsobem to půjde udělat.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související