Tři týdny do voleb: Jak je ovlivní průzkumy a o čem vypovídají? Poslechněte si prezidentský speciál
Tři týdny zbývají do prvního kola prezidentských voleb. Součástí předvolebního boje jsou průzkumy veřejného mínění. O čem ve skutečnosti vypovídají a jaká je s nimi zkušenost z předchozích dvou přímých voleb? A jaký vliv mají na voliče? Karolína Koubová se ve čtvrtek po 18. hodině zeptá socioložky Paulíny Tabery, analytika výzkumné společnosti IPSOS Michal Kormaňáka a politického analytika a odborníka na průzkumy veřejného mínění Jan Herzmanna. Nalaďte si Radiožurnál!
„Aktuální průzkumy čtu tak, že se nám rozdělilo pole kandidátů na trojici, která urputně bojuje o to, kteří dva budou úspěšní v prvním kole a postoupí dál, pak na skupinu s menší podporou a dva kandidáty s opravdu malou podporou,“ uvádí politický analytik a a sociolog Jan Herzmann.
Analytik výzkumné agentury Ipsos Michal Kormaňák dodává, že důležitým číslem je také procento nerozhodnutých voličů. „Máme tu třetinu až polovinu těch, kteří ještě zvažují, že změní kandidáta. I v médiích dnes máme velmi jasně řečenou míru nejistoty, kterou se agentury svými zprávami snaží říct.“
Přimhuřte oči, nesledujte čísla, ale výšku sloupců.
Sociolog Jan Herzmann
Agentury prý ale neaspirují na předpověď výsledku voleb pomocí svého modelu. „Což bývá často interpretováno, že předpovědi nevyšly. Ale zásadní jsou trendy a výsledky všech agentur jsou víceméně v tuto chvíli stejné u všech klíčových postav.“
„Například jde o trend Danuše Nerudové, která během podzimu vyrostla. A to jsou příběhy, které nám agentury mají říkat místo absolutních čísel,“ říká Kormaňák.
Čtěte také
Paulína Tabery upozorňuje, že volební chování je komplexní. „Znalost průzkumů, tedy že vím, kolik má kdo procent, hraje v rozhodování minoritní roli. Tu to může hrát tam, kde je nějaká hranice, třeba pro vstup do sněmovny, tato hranice ale tady neexistuje.“
„Zajímavými údaji z průzkumů jsou volební jádra a volební potenciály,“ věří Tabery. „To je něco, čím agentury ukazují prostor pro změnu. Potenciál znamená, kam až kandidát v ideálním případě může dojí
Poslechněte si celý prezidentský speciál v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Měsíc do voleb. Jaké trumfy ještě kandidáti vytáhnou? Poslechněte si prezidentský speciál
Papírově jsou šance favoritů prezidentských voleb téměř vyrovnané. Které voliče mohou kandidáti ještě získat na svoji stranu? A jaké nástrahy je čekají ve zbývajícím čase?
-
Koho volí mladí. Poslechněte si Prezidentský speciál s Matějem Skalickým
Jaký by měl být prezident podle mladých voličů? Jak tuto skupinu oslovují prezidentští kandidáti? A jakou moc v tom mají sociální sítě? Nalaďte si Radiožurnál po 19:30.
-
Prezident a justice. Poslechněte si debatu expertů v prvním Prezidentském speciálu Radiožurnálu
Upravují zákony dostatečně průběh předvolební kampaně? Je čas uvažovat o změně pravomocí hlavy státu? A nejsou milosti přežitkem? Tomáš Pancíř se zeptá hostů po 17. hodině.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.