Ťok ve Sněmovně kritizoval okolnosti výběru mýtného systému

Ministr dopravy Dan Ťok

Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Vláda bude s firmou podle něho chtít zjednat nápravu chyb v uzavřených dodatcích. Sněmovna by z popudu pravicové opozice měla dnes na mimořádné schůzi jednat o mýtném, očekává se, že vládní většina program schůze zamítne a schůze se neuskuteční.

„Já jsem tady proto, abychom ani jeden den, ani jednu minutu nebyli bez výběru mýta. Ty kroky, které dělám, k tomu směřují,“ bránil se nedávno v České televizi Dan Ťok kritice za zpoždění a chyby při přípravě tendrů na nástupce firmy Kapsch.

Jediné, co se zatím povedlo, je rozdělení soutěže na dvě části – menší soutěž o tříletou správu mýtných bran a hlavní navazující tendr na následný desetiletý provoz. Podle Ťoka je to kvůli špatně sepsané smlouvě s Kapschem. Neřeší totiž předání systému a firmu Kapsch v ní prý zvýhodňuje řada dodatků.

„Tady někdo znevýhodnil pozici státu tak zásadním způsobem, že by se z toho asi nějaké důsledky měly vyvodit,“ říká ministr.

Poslance dnes budou zajímat hlavně termíny obou soutěží. Podle šéfa poslanců ODS a exministra dopravy Zbyňka Stanjury na tom není nic těžkého.

„Stát, a jsme o tom přesvědčeni dlouhodobě, má říct, které silnice chce zpoplatnit, dát podmínky, jak to má vypadat, koho chce zpoplatnit, a to je všechno,“ tvrdí Stanjura.

Ťoka nebudou na mimořádné schůzi sněmovny takzvaně grilovat jen opoziční poslanci. Na jeho další kroky jsou zvědaví i zástupci vládních stran.

„Bylo by možná dobré, aby pan ministr dopravy přinesl na schůzi sněmovny všechny ty dodatky, o kterých se mluví, a aby také objasnil poslancům, kdo a v jaké míře může za to, že ta situace je taková, jaká je,“ uvedl po jednání koaliční rady šéf Poslanecké sněmovny Jan Hamáček z ČSSD.

Dan Ťok by tedy měl dnes poslancům představit nejen přesný plán, jak najít nového provozovatele mýtného systému, ale i to, jak a kde se případně bude v příštích letech mýto platit.

Mýtné