Tenhle klavír je jako Rolls-Royce mezi automobily. A vlastní ho SOČR

Symfonický orchestr Českého rozhlasu si nadělil dárek. Do nového nahrávacího studia ve Vinohradské ulici v Praze pořídil zbrusu nový klavír. Jde o špičkový nástroj od hamburské firmy Steinway, na jejíž klavírech skládali už Richard Wagner a Rachmaninov. Co všechno při výběru tak kvalitního hudebního nástroje rozhoduje a čím jsou klavíry Steinway výjimečné?

Vybrat nové koncertní křídlo v hodnotě tří miliónů korun není nic, co by se dalo zvládnout za pár minut. Jsme ve zkušebně firmy Steinway v Hamburku. Je tu připraveno šest křídel a výběr koncertního nástroje právě začíná.

Nástroj vhodný pro každou stylovou epochu

Jan Simon, klavírista Českého rozhlasu, je při vstupu do koncertního sálu schopen okamžitě poznat, že jde o klavír značky Steinway.

„Má své zvukové charakteristiky, které jsou poměrně typické. Steinway je nástroj, který bez ohledu na stylovou epochu, kterou hrajete, poskytuje tu nejširší škálu zvukových možností. Je velmi velkorysý ve svém zvuku a je nejuniverzálnější,“ říká Jan Simon.

Čtěte také

Vidím, že výběr rozhodně není jednoduchou záležitostí. Vypadá to ještě na dlouhou diskusi, a proto se s částí naší výpravy vydávám podívat do továrny.

Jan Simon - český klavírista, ředitel CUTSP ČRo

Než se dřevo zklidní

„Pro Steinway je typické, že neexistuje žádná pásová výroba. Nástroj se z 80 procent stále ještě vyrábí ručně a výroba postupuje podle takzvaného systému Steinway,“ říká mi paní Hana Kasman, která má dobře zmapovanou historii každého nástroje. Rodačka z Čech pracuje u firmy už 30 let.

„Potřebujeme hodně času už jen na uklidnění dřeva, protože během procesu výroby se někde díly slepují a tím se do dřeva dostane velké množství vlhkosti, která se z nástroje musí zase nějakým způsobem dostat. Čili nástroj se na několik měsíců pouze postaví a pak se čeká, až se dřevo zklidní, aby se určitý díl vysušil,“ dodává Hana Kasman.

Poslední slovo má ladič pian

Vracíme se do zkušebny, kde se zatím výběr zúžil na dva nástroje. Klavírista Jan Simon přenechává volné pole působnosti svému dvornímu ladiči.

„Pan Machart je daleko lépe schopen posoudit dílenské zpracování nástroje. Jako ladič má samozřejmě nesmírně citlivý sluch na parazitní zvuky, které třeba nejsme v první chvíli s to odhalit. Je řada věcí, které klavírista může jen tušit, ale nemusí zcela přesně vědět,“ vysvětluje Jan Simon.

Čtěte také

„Teď budu poslouchat čistotu jednotlivých strun. To znamená, jestli některé struny nevibrují, nechvějí se víc, než by bylo dobré pro čisté ladění piana,“ popisuje svou práci pan Machart a znovu svými prsty rozehraje nástroj.

Při výběru jde o dobré hraní a především sluch....

Po chvíli už je jasné, že zvuk, který posloucháme, pochází z nového klavíru Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Paní Kasman pánům gratuluje k úspěšnému výběru nástroje a přeje, aby přinesl mnoho úspěchů a radostných chvil posluchačům i všem umělcům, kteří na něj budou hrát.

autor: kls
Spustit audio