Tel Aviv zaplavila kola a elektrokoloběžky. Ušetříme čas i peníze, pochvalují si místní

Ulice izraelského Tel Avivu opanovaly dvoukolové dopravní prostředky. Jen sto let staré město leží v přímořské rovině a je tedy pro cyklisty jako stvořené. Je to tak jediné město na Blízkém východě, kde si obyvatelé v takové míře oblíbili nejen kola, ale i jejich modernější varianty. Tel Aviv tím jen potvrzuje svého inovativního a mladého ducha.

Jako návštěvník si přes aplikaci půjčuju elektrickou koloběžku, nejbližší je zaparkovaná jen pár metrů ode mě. Odemykám a už svištím z telavivského přístavu. Elektrická trakce dvoukolový provoz hodně zrychlila, takže je třeba se opravdu soustředit na jízdu. Asi nejtěžší je držet při jízdě v jedné ruce mikrofon a něco do něj vyprávět.

Čtěte také

Jedu po hlavní cyklostezce, která vede asi 10 kilometrů podél celého nábřeží – na jedné stráně pláže, které se plní Telavivany přicházejícími z práce, na druhé plno aut na rušné pobřežní komunikaci. Dojedu si po ní krásně až na druhý konec města do Jafy, což je jediná původní arabská část dnešního velkého Tel Avivu.

Nabídka je široká

Stovky, nebo spíš tisíce elektrických koloběžek postávají úplně všude po městě. K použití je tu nabízejí tři nebo čtyři firmy, další dvě pak mají připravené divize klasických šlapacích kol. Všechno si odemknete přes mobilní aplikace, jen do nich nesmíte zapomenout dosypávat dostatečné množství šekelů.

Logo

Míjí mě pán na elektrické tříkolce se dvěma koly vpředu a jedním vzadu, takovou jsem ještě neviděl. A za chvíli mě zaskočí jiný překvapivý účastník provozu – chlapík na elektrickém skateboardu.

Telavivská cyklorevoluce

„V Izraeli nastal boom kol a koloběžek před sedmi lety. Předtím tu skoro nikdo na kole nejezdil, dneska tu ho používá každý. Tel Aviv je poměrně malý, deset měsíců v roce tu svítí sluníčko – je to nejlepší město pro cyklistiku,“ pochvaluje si Gabriel, který prodává v pobočce největšího izraelského obchodu s koly a cyklopotřebami.

Ukazuje mi, že teď jdou na dračku elektrokola se širokými pneumatikami, která jezdí bezmála 50kilometrovou rychlostí. Jsou skoro jako motorka a aktuálně jsou prý také hodně „in“.

Logo

Infrastruktura má rezervy

„Elektrickou koloběžku používám denně. Bydlím mimo Tel Aviv, takže jedu na nádraží, pak i s koloběžkou vlakem a pak zas po Tel Avivu. Opravdu tím hodně ušetřím,“ popisuje Jonathan, který právě u kiosku s kávou zaparkoval svou elektrokoloběžku.

Logo

Při izraelských cenách se takhle dá ušetřit opravdu hodně a obyvatelé města to zjevně dobře vědí. „V Tel Avivu jezdí na kolech strašně moc lidí. Ale infrastruktura pro dvoukolovou dopravu je tu strašná. Je tu málo cyklopruhů, takže musíme jezdit po rušných ulicích,“ stěžuje si Jonathan.

Evidentně nikdy nebyl v Praze. Ale samozřejmě cyklostezek a cyklopruhů by mohlo být víc klidně i v Tel Avivu. Proti cyklistům a koloběžkářům tu ale nikdo nebojuje a sympatická doprava se tak nějak přirozeně stala úplně běžnou součástí zdejšího života.

Spustit audio

Související