Tatra 77 byla prvním sériově vyráběným aerodynamickým vozem v Československu. Proč jí chyběly zadní svítilny?

Už za první republiky to byl symbol luxusu a pokroku. Pětimetrová limuzína Tatra 77 měla karoserii ve tvaru ploutve a stála téměř polovinu toho, co moderní funkcionalistická vila. Chyběly jí zadní svítilny, tehdy se ještě na auta běžně nedávaly, ale v Kopřivnici ve 30. letech stejně nikdo nevěřil, že by první sériově vyráběný aerodynamický vůz v Československu mohl na silnici někdo dohnat.

Zvuk z původního rádia z roku 1936 se ozývá od levého kolena spolujezdce, volant je na pravé straně. V Československu se připravoval přechod na pohyb vozidel na pravé straně řadu let, stalo se to ale až s příchodem Adolfa Hitlera.

„Jak konstruktér tohoto vozu inženýr Hans Ledwinka, tak typ tohoto vozu jsou považovány na největší přínosy a milníky v dějinách automobilismu,“ říká milovník veteránů a majitel Tatry 77 Pavel Kasík.

Zasunutím klíčku se zapne zapalování, pak stačí podržet tlačítko startéru a vzduchem chlazený osmiválec uložený vzadu naskočí. Vůz měl podle tabulek dosahovat rychlosti 150 až 160 kilometrů za hodinu. Nikdo rozumný, kdo podobné vozy vlastní, ale nic takového nezkouší. Běžně se dosahuje rychlosti 100 km za hodinu.


Na vlastní oči Tatru 77 uvidíte tuto sobotu na výstavě historických aut Grand Veteran v pražských Bohnicích.

Funkcionalistickým prvkem vozidla je volant, Tatra pro tento typ doplnila elektronový kroužek uprostřed, který ovládal druhou houkačku – jedna byla městská, druhá dálková.

Pavel Kasík svou tatrovku renovoval 20 let. Kdy práce na 80. výročí Tatry 77 dokončil, byl jeho vůz z dílny Hanse Ledwinky jediný pojízdný a kompletně renovovaný svého typu na světě.

Tatra 77
autor: msk
Spustit audio