Svět Pixaru
Jak se rodí oscarový animáč? Pro inspiraci si tvůrci z Pixaru zajdou klidně i na smetiště
Za ani ne dvouhodinovým zážitkem v kině nebo televizi jsou roky náročné práce. O animovaných filmech to platí dvojnásob. Oproti těm hraným se na výrobě podílejí profese jako kreslíř, počítačový animátor nebo hlasový herec. Čím je potřeba při výrobě animovaného filmu začít a kdo všechno postupně přikládá ruku k dílu?
Studio Pixar změnilo svět animovaných filmů. Výstava v Holešovicích mapuje 30 let jeho historie
Toy Story, Hledá se Nemo nebo Úžasňákovi. Aspoň na jeden z těchto filmů jste nejspíš vyrazili do kina se svými dětmi. Pokud ano, uvítala vás na plátně poskakující lampička – maskot animátorského studia Pixar. Na pražském holešovickém výstavišti začala výstava Pixar 30 let animace. Vojtěch Koval vám přiblíží, čím se toto studio zapsalo do historie animovaného filmu.
Uvnitř hlavní budovy Pixaru je tmavý kinosál s víc než stovkou červených sedaček a velkým plátnem. Obsluha v kukani nahoře se chystá pustit snímek Bao, jeden z těch, které se v neděli budou ucházet o Oscara za nejlepší krátký animovaný film.
Připomínky vítány
Na plátně se začíná odvíjet osmiminutový příběh obživlého čínského knedlíku v rodině přistěhovalců do Kanady. Za těmi osmi minutami je několik let práce. „V kině pouštíme všechny filmy, na kterých pracujeme. U každého z nich tu vždy po třech měsících promítáme jeho aktuální podobu,“ přibližuje Chris Wiggum, který má v Pixaru na starosti propagaci.
„Rozpracované filmy se tu pouštějí nejen takzvanému mozkovém trustu Pixaru, což je skupina tvůrčích ředitelů studia, ale zváni jsou všichni. Cílem je, abychom se ponořili do tvůrčího procesu a pak řekli tvůrcům, co se nám líbí, nebo nelíbí, kudy by se měla ubírat dějová linka a podobně. Takže na vývoji všech filmů se tu může podílet každý, což je senzační.“
Základem je silný příběh
Ovšem k tomu, aby bylo vůbec co promítat, vede dlouhá cesta. Na začátku je motiv filmového příběhu. I na něm se obvykle pracuje několik let a scénář se pak neustále přepisuje a vylepšuje.
„Souběžně s tím začínáme vyvíjet podobu hrdinů. Vznikají nejprve hrubé nákresy, pak sekvence. Autor scénáře s výtvarníky úzce spolupracuje. Zkouší se, jak bude příběh a vtipy v něm fungovat,“ popisuje zpravodaji Radiožurnálu Janu Kalibovi Chris Wiggum a vysvětluje, že teprve když jsou si tvůrci dostatečně jistí silou příběhu a kvalitou kreseb, přichází na řadu počítačová animace. V tu chvíli se začíná výroba velmi prodražovat.
Inspirace na smetišti
Železné pravidlo Pixaru říká, že studio zpracovává jen své vlastní náměty filmových příběhů, aby k nim tvůrci měli silnější pouto. Výjimky neexistují, přesto prý jednou před branami dva týdny tábořil externí autor, který se marně dožadoval, aby jeho námět v Pixaru posoudili.
Hašek, Jágr a spol… Jak se rodí animovaný film s loutkovými hokejovými hrdiny z Nagana?
Před 20 lety snad celý národ prožíval vítězství českých hokejistů na zimních olympijských hrách v Naganu. I dnes jsou pro mnohé vzpomínky živé, podobně jako pro tvůrce filmu, kteří cestu českých hokejistů za olympijským zlatem vtiskli do animované podoby. Dominika Haška, Jaromíra Jágra a další tak uvidíme jako loutky. Snímek s příznačným názvem Nagano půjde do kin v průběhu příštího roku.
Když je jasný motiv příběhu, je pro tvůrce důležité, aby si dané prostředí přímo v terénu nastudovali. „Takže když se potřebujeme dovědět něco o autech, navštěvujeme závody, autosalony nebo jsme vyrazili na slavnou Route 66,“ vypráví pro Český rozhlas přední kreslíř Pixaru Bob Pauley.
„Když potřebujeme prozkoumat svět hraček, jdeme do obchodů a muzeí s hračkami. Anebo přímo za dětmi do školky. Někdy s hračkami zacházejí dost drsně, to se promítlo do scény v Příběhu hraček 3. Ale hlavně ten svět celkově lépe pochopíme a práce je pak snadnější. Uvědomíme si perspektivu hraček a měřítko, to je důležité. Dá vám to kontext,“ dodává kreslíř, který se před Příběhem hraček 3 vydal na průzkum dokonce i na smetiště.
Počítačová magie
Výtvarná práce kreslíře je základem, ze kterého pak vycházejí jeho kolegové při počítačových animacích. Při přípravě se proto nesmí podcenit nic, ani osvětlení. „V Příběhu hraček jsme kdysi začínali s jednotlivými malými světýlky, která se pohybovala. Teď máme takzvané Ray Trace, tedy sledování paprsků, což je metoda, která napodobuje skutečné světlo. Uvidíte to v Příběhu hraček 4, který letos půjde do kin,“ vysvětluje Bob Pauley.
U animovaných filmů býval kdysi také problém s vlasy a chlupy, ale pokrok od 90. let je ohromující, zdůrazňuje kreslíř. „Ten výsledek, když se mých kreseb chopí animace a vdechne postavám život a když herci doplní dialogy, to je magické. Tak inspirující!“ umí se i po čtvrt století práce pro Pixar nadchnout vedoucí výtvarník Bob Pauley.
Právě hercům jako Paul Newman či Tom Hanks, kteří filmy Pixaru namlouvali a namlouvají, bude věnovaný čtvrtý díl seriálu Svět Pixaru.
Související
-
Hračky mají svůj vlastní svět, vypráví Bob Pauley. Kreslíř Pixaru odhaluje zákulisí slavných filmů
Za hostem Bobem Pauleym jsme se vydali do Emeryville u San Franciska v americké Kalifornii. Právě zde totiž najdeme studio Pixar.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.