Svět Pixaru

Chcete uspět? Nepodceňte inspirativní pracovní prostředí, radí v Pixaru

Cesta filmového studia za světovou slávou může začínat u naprostých detailů. V kalifornském Pixaru, kde vznikají nejlepší animované filmy poslední doby, vsadili třeba i na umístění jídelny a záchodů nebo na přesně vybrané barevné odstíny cihel, které tvoří výrazný prvek sídla společnosti v Emeryville u San Franciska.

Poskakující lampa - známý symbol studia Pixar

Po vstupu do areálu studia Pixar praští návštěvníka do nosu vůně čerstvě posekané trávy. Zaměstnanci tady mají k dispozici venkovní travnaté hřiště na evropský fotbal. Narazíte tu i na velký model ikonické lampy, který má Pixar ve znaku. A protože je poledne, venku na terase zrovna obědvá několik zaměstnanců. Až dojedí, vrátí se zpátky do pracovního prostoru postaveného ze skla, železa a cihel. Nade dveřmi má název Budova Steva Jobse.

Než se v roce 2000 otevřela tato budova, sídlil Pixar v kancelářské čtvrti v malém městě Richmond kousek na sever odsud. Tenkrát měl asi čtyři sta zaměstnanců. Teď jich má víc než tisíc, a tak postupně přibývají další prostory. Nové je například nahrávací studio, ale to hlavní se děje tady v Jobsově budově.

Budova Steva Jobse

Navrhování téhle budovy byl takový Stevův osobní film. Dával do toho hodně tvořivosti i zaujetí a taky to dohromady se stavbou trvalo čtyři roky. Pracovala na tom stejná architektonická firma jako u prodejen Applu,“ vypráví mi u vstupu do budovy Chris Wiggum, který má na starosti propagaci nových filmů Pixaru.

Všimněte si, že zvenčí toho moc nevidíte. Všechno je sice prosklené, ale je to reflexní sklo. Celkově s kovem a cihlami to působí jako industriální fasáda, ale když vejdete, přivítá vás svět Pixaru – otevře se vám výhled odsud z čela budovy až dozadu,“ vede Jana Kalibu dovnitř průvodce. „Nad námi vidíte most, který spojuje obě křídla budovy, ale klene se tak vysoko, že nebrání výhledu přes celý otevřený prostor tohoto atria.“

Postavy z filmu Úžasňákovi

Mozek Pixaru

V něm nás vítají z lega a takříkajíc v nadživotní velikosti vyvedení Woody a Buzz ze série Příběh hraček i další, znalcům animovaných filmů povědomé postavy. Ale také ping-pongový stůl nebo vitrína, ve které se leskne zástup Oscarů i Zlatých glóbů.

Studio Pixar změnilo svět animovaných filmů. Výstava v Holešovicích mapuje 30 let jeho historie

Jedna z pixarovských postaviček na holešovické výstavě

Toy Story, Hledá se Nemo nebo Úžasňákovi. Aspoň na jeden z těchto filmů jste nejspíš vyrazili do kina se svými dětmi. Pokud ano, uvítala vás na plátně poskakující lampička – maskot animátorského studia Pixar. Na pražském holešovickém výstavišti začala výstava Pixar 30 let animace. Vojtěch Koval vám přiblíží, čím se toto studio zapsalo do historie animovaného filmu. 

Mozek Pixaru najdete pochopitelně nahoře v prvního poschodí – a tak jako u lidského mozku, i tady sedí kreativci v pravé části, kdežto za technickými pracovníky musíte do levé hemisféry. A srdce, to tepe tady v atriu.

Záměr byl takový, aby lidi měli uvnitř budovy místo, kde se mohou soustředit na svou práci, ale aby je to zároveň nutilo vycházet ven a nahodile se potkávat s ostatními kolegy a takto neformálně diskutovat a spolupracovat. Díky tomu leckdy přijdou na svět nápady, které by nevznikly, kdybychom zůstávali v bezpečí svých pracoven,“ vysvětluje Chris Wiggum.

Neseďte v kanceláři

Pixar získal mnoho cen

A jak jinak k tomu lidi nejsnáze donutit než zřídit uprostřed všeho jídelnu s kavárnou. I teď tudy proudí stovky zaměstnanců Pixaru, mezi kterými se Jan Kaliba s Chrisem Wiggumem proplétají. „Kromě toho jsou tady dole také záchody – i to byl úmysl, každý tam musíme několikrát denně. Nakonec ale přidali nějaké i nahoru ke kancelářím,“ usmívá se průvodce.

V atriu vidíte taky kuchyňku pro zaměstnance nebo schránky s osobní poštou. Každý tudy chodí a máte tu přehled o celém prostoru. Když tudy jdete, narazíte třeba na produkčního, se kterým jste potřeboval mluvit. Anebo si uvědomíte: Hele, tam je výtvarník příběhu, se kterým jsem chtěl probrat nápady.“

Surfující budova

Steve Jobs chtěl zachovat atmosféru konzervárny ananasů, která tu původně stála. Tak dlouho nechával italského výrobce předělávat jemné odstíny všudypřítomných cihel, až se napotřetí trefil. Co naopak vidět není, to je zásadní bezpečnostní prvek – ochrana budovy před zemětřesením.

Budova Pixaru

Tahle budova je postavená na sérii válců, díky kterým by to mělo být jedno z bezpečnějších míst v oblasti, když přijde větší zemětřesení. Díky válcům by se Pixar měl při otřesech chovat jako surfař na vlně a zemětřesení odolat,“ vysvětluje Chris Wiggum. Takže když se blíží uzávěrka filmu a přijdou do toho kalifornské otřesy, Pixar fungujeme dál!

Jak přesně ve studiu Pixar pracují a jak postupně získává animovaný film svou podobu, se dozvíte v příštím díle seriálu Svět Pixaru.​

autoři: Jan Kaliba , and
Spustit audio

Související