Studentské formule závodily v Mostě. Jak si vedli čeští favorité v kategorii elektrických vozů?

19. srpen 2019

V Mostě soutěžily nejlepší formule postavené týmy vysokoškoláků z celé Evropy, ale třeba také z Indie. Na mosteckém autodromu se konal už 7. ročník závodů Formula Student Czech. Loňské vítězství v kategorii vozů na elektrický pohon obhajoval tým pražského ČVUT E-Force.

První studentské formule vyrazily na trať autodromu v Mostě jen pár minut po deváté hodině ráno. Mezi vozy se spalovacími motory se jednou za čas vmísily výrazně tišší elektrické formule.

Akcelerace

Jednou z prvních na trati byla ta náležející týmu E-Force z pražského ČVUT pilotovaná Ondřejem Štoglem. Při prvním pokusu ve sprintu na 75 metrů sice měl Štogl problémy s plynovým pedálem, ve druhé jízdě ale zajel čas 3,59 sekundy. A tento výkon už nikdo nepřekonal.

Minule jsme vyhráli s časem 3,55 sekundy, takže dnešní výsledek je naprosto skvělý čas,“ hodnotí Petr Hainc z týmu E-Force. V této disciplíně nazvané Akcelerace se dařilo i dalšímu českému týmu ze Západočeské univerzity v Plzni. Jejich formule skončila nakonec druhá mezi vozy se spalovacím motorem.

Skid-Pad

Před jednotlivými disciplínami je potřeba vůz upravit tak, aby se jeho jízdní vlastnosti co nejvíc přizpůsobily charakteru trati

Týmy pak čekal takzvaný Skid-Pad, při které musí jezdci ve svých formulích co nejrychleji projet úzkou dráhu tvaru osmičky. Při této jízdě na auta působí velké boční přetížení, a je proto třeba ho přenastavit.

Protože je auto řízené pouze softwarem, mohli jsme změnit jeho nastavení tak, aby lépe jezdilo do zatáček, a snížili jsme i výkonové zatížení, takže má nižší spotřebu kilowatt. Teď má ideální parametry pro tuto trať. Kdyby jelo Akceleraci, nebude mít dobrý čas,“ popisuje reportérovi Vojtěchu Kovalovi Ondřej Šereda, který má na starosti elektroniku vozu E-Force.

Pozor na helmu

Mezi jednotlivými disciplínami univerzitní formule několikrát kontrolovali komisaři závodu. Zkoumali především to, jestli vozy splňují předepsané rozměry. Podle ředitele Formula Student Czech Michala Vašíčka je to nutné, aby byly závody regulérní.

Týmy projdou poměrně náročnou technickou přejímkou už na začátku akce, ale potom by mohly – ať úmyslně, nebo neúmyslně – na autu něco změnit, co by nemuselo být v souladu s pravidly. Proto se snažíme to hlídat, aby byla soutěž férová,“ vysvětluje Vašíček.

Čtěte také

Na ploše se proto neustále pohybují komisaři, kteří tomu nejen rozumějí, ale dokáží v mumraji zaznamenat na dráze každičký nepatrný rozdíl. Pro kontrolu správných rozměrů organizátoři používají mimo jiné obyčejnou lať, kterou přikládají jako pomyslnou spojnici mezi hlavní oblouky vozu. Helma řidiče přitom musí být minimálně pět centimetrů pod touto spojnicí.

Autocross

I na Skid-padu se studentům ČVUT podařilo s jejich formulí E-force dosáhnout velmi dobrého času a skončili druzí ve své kategorii. Před odpoledním autocrossem, tedy jízdou na čas na jedno kolo, ale museli mechanici týmu E-Force formuli opravit rozbitý plynový pedál.

Pilot Jakub Sedlář pak dokázal zajel druhý nejrychlejší čas v kategorii e-formulí: „Trať byla super, auto fungovalo. Teď je to už jen na řidičovi, aby našel limity vozu a ještě ho zrychlil. My si malé cíle dávat nemůžeme – minule jsme zvítězili, takže jdeme i letos po nejvyšším stupínku.“

Boj o titul

Zkušený řidič a technicky dobře vyladěný vůz jsou základní předpoklady vítězství v závodu studentských formulí

Díky těmto velmi dobrým výsledkům z pátečních disciplín měli studenti z E-Force stále šanci na obhajobu vítězství z roku 2018. U studentských formulí totiž o pořadí nerozhoduje jen jeden hlavní závod, týmy dostávají body za každou disciplínu zvlášť.

O vítězi Formula Student Czech nakonec rozhodl sobotní závod na 22 kol, za jehož absolvování získávají týmy nejvíc bodů. Tým E-Force z pražské ČVUT si nakonec z Mostu zlato neodvezl. I tak ale může být se svým výsledkem spokojený. Skončil totiž na stříbrné příčce.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související