Stíhačky pózují, předvádějí se před objektivem, popisuje focení Air2Air fotograf Jakub Vaněk

31. říjen 2022

Fotograf Jakub Vaněk umí fotografovat letadla nejenom ze země, ale také ze vzduchu. Říká se tomu odborně Air2Air neboli z letadla do letadla. Jeho neslavnější fotografie dvou míjejících se letadel z roku 2006 si prohlédlo na zahraničních webech přes 700 tisíc lidí. „Když se člověk dostane na palubu tankovacích letadel, tak může fotografovat i neviditelná letadla,“ popisuje fotograf, který fotil například bombardér Boeing B-17.

Jak se takové focení letadla z letadla zařizuje?

Nejjednodušší je být v nějakém aeroklubu, dohodnout se s kamarády a nafotit se navzájem. Další možnost je, že si domluvíte focení s nějakým zajímavým letadlem – jak a kde to chcete fotit, letadlo, ze kterého fotíte – a letí se speciálně jenom kvůli focení.

Zajímavé focení jsou přílety na letecké dny, kdy vám letadla, pokud se to podaří dohodnout, věnují pět až deset minut svého letového času, než přistanou na základně. Je to výhodné z toho důvodu, že jsou většinou lehká, palivo mají spotřebované. A rychlé stíhačky dokážou letět podobně rychle, jako vy v letadle, ze kterého fotíte.

Fotograf Jakub Vaněk

Tam ohluchnete, jestliže stíhačka zpomalí na rychlost toho letadélka, ze kterého fotíte...

Ne, ne. Fotí se buď z boku, nebo ze zadní rampy a slyšíte jenom takové šustění stíhačky, protože motor je za vámi. Hluk je až za tím, kde letíte.

Musíte chránit sebe, abyste nevypadl?

Jsme přikurtovaní podle toho, kde sedíme. Když na hraně, tak dvojnásobně, máme přivázané i fotoaparáty. Nesmí nic vypadnout z letadla, nesmíme ohrozit ty, které fotíme, a samozřejmě ani nikoho na zemi.

Čtěte také

Letadla, která fotíte, vám zapózují?

Zapózují, musí se to dopředu dohodnout – jak se bude letět, jaké figury potřebujeme, aby zalétaly. Letadla srovnají svoji rychlost s námi, předvádějí se před naším objektivem, my jim dáváme signály rukou nebo přes pilota.

Fotil jste někdy mobilem?

Nefotil. Je tam zásadní problém, že pokud fotím jiná letadla a máme otevřenou rampu nebo bok letadla, tak se nic, co není přivázané a může ulétnout, nesmí použít. Přeci jenom mobil může vypadnout a to jsem nechtěl nikdy riskovat.

Jak se vám podaří vyfotit vrtuli?

Dlouhý čas. Letadla za vámi srovnají rychlost a letí stejně rychle jako vy, takže mezi sebou se moc nehýbají. Samozřejmě musíte mít stabilizaci v objektivu a foťáku, musíte vědět, co fotíte za letadlo.

Které nejvýstřednější letadlo jste nafotil?

Otázka je, jak se to bere. Z letadel, která nelétají a jsou poměrně ikonická, je to například anglický Avro Vulcan. Ten už dolétal, byl vždycky ozdobou leteckých dnů v Anglii a na západě evropského kontinentu. Jeho jediné operační nasazení bylo ve válce o Falklandy. A zahrál si v jedné bondovce, jak je potopený v Karibiku pod mořem.

Americký bombardér B-2 Spirit

Dá se fotit neviditelný bombardér, třeba B-21 Rider?

B-21 ještě nelétá, bude představen 1. prosince v Kalifornii. Ale jednou z možností je focení z operačních tankovacích letadel. Když se člověk dostane na palubu, tak může fotit i neviditelná letadla.

Poměrně oblíbené místo je focení ze základny Nellis v Las Vegas, kde se při cvičeních dá fotit jak neviditelné stíhačky, tak i bombardéry B-2. Nebyl jsem tam, ale funguje to tak, že když se dostanete na let, tak pro přistání odevzdáte paměťovou kartu, která je podrobená inspekci, jestli není vyfoceno něco nevhodného, co by se nemělo dostat ven, třeba aktivní senzory na letadlech.  

Jak se Jakub Vaněk dostal k fotografování Air2Air? A jak udrží fotoaparát v ruce, když se letadlo zachvěje? Poslechněte si celý rozhovor. 

autoři: Jan Pokorný , prh

Související