Státní maturita očima studenta: Bojím se, abych vše nedoháněl na poslední chvíli, říká

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy David Bouz se připravuje na maturitu

Poslední středoškolácí zakončují v prvním červnovém týdnu své studium maturitou. Během několika týdnů jsme sledovali cestu jednoho z nich od písemné práce přes didaktické testy až k ústní zkoušce. Náš maturant se jmenuje David Bouz, studuje na gymnáziu Omská v Praze 10 a baví ho amatérské divadlo.

Ještě den před první částí maturit, písemnou prací z češtiny, má David zkoušku na divadelní představení. „Na písemnou práci se připravit nejde, můžu si jen nastudovat parametry žánrů,” uvažuje.

A příliš připravený prý zatím není ani z přípravy na ústní část maturit. „Už na podzim jsem si říkal, že bych měl začít. Přečetl jsem pár knížek, ale na zbytek mých plánů se zatím nedostalo. Bojím se, abych to nedoháněl na poslední chvíli,” uvažuje.

Jakmile si vyberou, jde nervozita stranou

Pravidla pro písemnou práci z češtiny jsou přísná: žádné mobily, žádné zbytečné věci na lavici ani pod ní, jen psací potřeby.

Po více než deseti minutách poměrně zdlouhavého zadání berou studenti do ruky pera, sklání hlavy nad papír a začínají psát. Soustředí se a mlčí.

Čtěte také

„Na začátku je vidět, že někteří jsou nervóznější. Jakmile si ale vyberou téma, jsou většinou docela v pohodě,” shrnuje profesorka Dušana Polášková, která na maturanty při psaní dohlíží.

Zadání písemné práce z češtiny je pro všechny stejné v celé republice. Letos si studenti vybírali z deseti témat.

David si zvolil vypravování se sci-fi prvky. Hned na začátku ale narazil na komplikaci. „Začal jsem psát a pak jsem zjistil, že mi to nedává moc smysl. Tak jsem to škrtl a začal znovu,” popisuje.


Na začátku je vidět, že někteří jsou nervóznější. Jakmile si ale vyberou téma, jsou většinou docela v pohodě.PROFESORKA DUŠANA POLÁŠKOVÁ

Oslava se svíčkovou a pivem

Úvodní kolo maturity skončilo v době oběda, ale David se svými spolužáky dali před školní jídelnou přednost blízké restauraci. Důvod je jasný. „Potřebovali jsme to oslavit,” smějí se.

I nad talířem svíčkové a s půllitrem piva v ruce je řeč hlavně o zážitcích z písemky. Třeba Davidův spolužák Adam Petö ji psal trochu jinak než ostatní. „Jsem dysgrafik, psal jsem proto na počítači,” říká.

První část maturity mají David a jeho spolužáci za sebou. Teď je čekají didaktické testy.

autoři: jht , als
Spustit audio