Spory v České filharmonii o autorských právech

5. červen 2008
Zblízka

O České filharmonii se ve světě mluví jako o výkladní skříni české kultury. Přesto ho v rámci festivalu Pražské jaro, a tady musím omluvit svůj přeřek z předešlého vstupu, nenahrála ani jeden koncert. Hráči sepsali petici a požadují odvolání svého ředitele, proti způsobu vedení se ohrazují i lidé z jiných hudebních souborů. Naopak ministerstvo kultury, které filharmonii zřizuje, vyjádřilo se stavem souboru spokojenost. Dost důvodů k tomu, abychom se společně s kolegyní Michaelou Veteškovou na Českou filharmonii podívali z blízka.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Česká filharmonie je stále ve světě pojmem. Na vrchol ji vynesly osobnosti typu Václava Talicha, Karla Ančerla, Rafaela Kubelíka nebo Václava Neumanna. Finanční podmínky hráčů i dirigentů v České filharmonii se světem ale srovnatelné nejsou, mimo mikrofon nám mnozí přiznali, že mzdu jim vylepšují diety ze zahraničních zájezdů a hlavně peníze za autorská práva na nahrávky. A tady nastává problém. Před dvěma lety vstoupila v platnost novela zákona o autorských právech. V dubnu skončily filharmonikům smlouvy, na základě který za nahrávky živých koncertů dostávali peníze, vysvětlila už tehdy manažerka orchestru Eva Sedláková.

Eva SEDLÁKOVÁ, manažerka orchestru:
Došlo k tomu, že všechna práva, ale i finanční prostředky z užití těchto výkonů patří zaměstnavatelům, to znamená, České filharmonii. To, co Česká filharmonie nabízí hráčům České filharmonie je to, že si ponechá ta práva v souladu s výkladem tohoto zákona, ale finanční prostředky smlouvou s hráči jim chceme ponechat tak, jak to bylo až doposud.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Od října loňského roku se vedení orchestru snaží s hráči domluvit na, jak říká, ředitel filharmonie Václav Riedlbauch v rozumném kompromisu.

Václav RIEDLBAUCH, generální ředitel České filharmonie:
Čili tento právní výklad nás postavil do role, že těch majetkových práv se nemáme vzdávat, byl to i názor zřizovatele, na jedné straně onen příslušný odstavec paragrafu padesát osm říká takovou šalamounskou větu, která asi právně je v pořádku, dává ovšem ten rok možný dvojí výklad, neníli sjednáno jinak, čárka, patří majetková práva a tak dále zaměstnavateli.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Vedení České filharmonie se řídí první části věty.

Václav RIEDLBAUCH, generální ředitel České filharmonie:
A to znamená, že buď se postavíte na tu roli té hlavní věty, že máte ta majetková práva a můžete sjednat jinak, anebo že neníli sjednáno jinak, tak vůbec práva tomu zaměstnavateli, pak nemůžou patřit.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Hráči a jejich sympatizanti tou druhou částí věty.

Václav RIEDLBAUCH, generální ředitel České filharmonie:
Je tu druhé stanovisko, které obhajuje postavení a roli hudebníků, já jako umělec s nimi plně cítím, ale zároveň tady nejsem jako skladatel, já jsem tady jako zástupce státu zřizovatele, takže my se vlastně lišíme v tom názoru na tu skutkovou podstatu a jsou to naprosto nesmiřitelné názory na tohle to.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Před měsícem tři čtvrtiny členů prestižního českého hudebního tělesa v petici vyzvali ředitele Riedlbaucha k odchodu, hráči se k petici dnes už vyjadřovat nechtějí, mimo záznam se od nich ale dozvíte, že jednání o nových smlouvách se ze strany ředitele Riedlbaucha stále protahovala, proto se orchestr rozhodl, že nedovolí své živé koncerty na Pražském jaru natáčet. S Českou filharmonií víc než padesát let úzce spolupracuje pražský filharmonický sbor. Jeho současný ředitel Richard Sporka se přidal na stranu hráčů, k problémům s autorskými právy se sice vyjadřovat nechce, ale ví, že mezi ředitelem a členy orchestru jsou komunikační problémy.

Richard SPORKA, ředitel Pražského filharmonického sboru:
Je to věcí ministra, ministr nás jmenuje, ministr nás jmenuje, ministr nás odvolává, dává nám dekret, čili já si myslím, že je to věcí k posouzení ministerstva kultury skutečně zřizovatele.

Michaela VETEŠKOVÁ:
Ředitel Riedlbauch v čele České filharmonie stojí osmým rokem. Smlouva mu končí letos v prosinci. Odstupovat ale nehodlá. S jeho prací je spokojený i zřizovatel ministerstvo kultury.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ela
Spustit audio