Sportování o dovolené

Beach-volejbal

Možná už plánujete dovolenou a chystáte se konečně najít čas na sport a vylepšení fyzické kondice. Snaha jistě chvályhodná, ale přináší také úskalí. Netrénovaný organismus můžeme snadno přetížit a způsobit si nepříjemná zranění. Jak tedy vykročit opravdu "sportem ku zdraví"?

Lidem, kteří celý rok nesportují a o dovolené začít se doporučuje nejdříve své tělo nastartovat a podstoupit rekondici, vysvětluje profesorka Jarmila Riegrová z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.

Riegrová: Rekondicí myslím ve smyslu masáží, nabuzení práce lymfatického systému, reflexologické metody, aktivace. Takový týden může organismus určitým způsobem připravit na samostatný výdej energie.

Se sportem bychom měli začít pomalu a s ohledem na aktuální zdravotní stav. Hodně také se projeví naše bývalá činnost v mládí.

Riegrová: Pokud jsme dříve sportovali, srdce i oběhový systém se zaběhne znovu. Horší je to se svalovým systémem, člověk by měl svůj současný stav zvážit, nejsou-li svaly příliš zkrácené a oslabené, protože se pak mohou vyskytnout problémy ve smyslu poranění achillových šlach, kolenních kloubů, chodidel a mnoha dalších. Vhodné je vědět o možnostech dechových a oběhových funkcí a znát svůj krevní tlak.

Ze začátku si nedáváme příliš vysoké cíle a nepřekračujeme práh bolestivosti. Pro dobrý pocit je vhodná rychlá chůze.

Riegrová: Optimálních je asi 6 kilometrů denně pro každého člověka. Svaly na dolních končetinách zajišťují správnou funkci oběhového systému.

Při chůzi, běhu a míčových hrách dávejte přednost měkčímu terénu.

Plážový volejbal je určitě méně nebezpečný než sport třeba na asfaltu. Velmi důležité je vyhovět svému tělu, nepřetěžovat se a případně přejít do klidnějšího pohybu.