Spolumajitel plzeňské Škody vlastnil firmu v daňovém ráji. Plánovala vyplacení dividendy 1,7 miliardy
Spolumajitel plzeňského výrobce lokomotiv a tramvají Škody Transportations Michal Korecký měl v minulých letech firmu na ostrově Samoa, známém jako daňový ráj. Před devíti lety ji tam založila společnost Mossack Fonseca, ze které nedávno unikly dokumenty známé jako Panama Papers a která je v některých zemích podezřelá z napomáhání klientům v obcházení daní.
Z uniklých údajů vyplývá, že loni tato samojská firma s názvem Olveno Investments chtěla vyplatit obří dividendu 1,7 miliardy korun. O jaké peníze šlo, ale není jasné. Sám Korecký odmítl na otázky týkající se samojské firmy a jejich transakcí odpovědět. Ujistil ale, že si veškeré daňové povinnosti plní.
Ostrov Samoa nabízí podnikatelům podle bývalého šéfa finanční správy a daňového experta společnosti Apogeo Jiřího Žežulky mnoho výhod. Třeba to, že se o firmě ani o jejím majetku a účtech nelze nic dozvědět:
„U společností založených na ostrově Samoa je ta velká výhoda, že Samoa nemá uzavřenou žádnou dohodu o výměně informací, takže je tam fakticky úplná anonymita vlastnictví. Je to známý daňový ráj. Samo o sobě to ale nezakládá podezření na daňový únik nebo nějakou nelegální činnost,“ upozorňuje Žežulka.
Díky dokumentům z Mossack Fonseca však vyplulo na povrch, že firma jednala o výplatě zmíněné obří dividendy ze zisku. Celkem má jít o 84,9 milionu dolarů (v přepočtu 1,7 miliardy korun). Kde společnost tak velkou sumu získala, se z nich však už nelze dozvědět. Podle Žežulky by musela působit v byznysu s velkou přidanou hodnotou anebo peníze shromažďovat dlouhou dobu, třeba deset let.
Ani jedno se ale o samojské firmě z oficiálních údajů vyčíst nedá. Její činností má být poradenství či kancelářské služby. Korecký v ní působil šest let, od roku 2009 do konce roku 2014. Potom, právě před zamýšlenou výplatou miliardové dividendy, coby jediný akcionář z Olvena mizí.
Nově se jako stoprocentní akcionář Olvena objevuje firma Lepomis Ardens z ostrova Guernsey v Lamanšském průlivu. Za ní podle mailů ze září loňského roku jedná český právník a spolumajitel pražské advokátní kanceláře Brož Sedlatý - Lukáš Sedlatý.
Zároveň v té době přebírá komunikaci i za Olveno. Sedlatý žádost Radiožurnálu o setkání a vysvětlení činnosti firem odmítl. Na otázky zaslané do kanceláře nepřišla žádná odpověď.
Díky akcionářské změně to byl tedy Lepomis z Guernsey, kdo měl jako nový vlastník Olvena miliardovou dividendu získat. Jenže podle dalších informací z dokumentů se objevila pohledávka, shodou okolností úplně stejně vysoká jako dividenda. Tu si firmy mezi sebou započetly.
Kde a u koho tedy nakonec peníze skončily, není jasné. Pravděpodobně zůstaly Olvenu. Není ale také jasné, proč k takové složité transakci mělo dojít. Daňové dopady by podle Jiřího Žežulky zřejmě mít neměla.
„Transakce v korunách mezi dvěma zahraničními subjekty je ale určitě otázka na zamyšlenou,“ podotýká.
Solární záhada
Utajeno zůstává také, kdo je majitelem Lepomisu, zda to byl nebo je opět Michal Korecký, nebo někdo úplně jiný. Není ani jasné, čím se firma zabývá. Podle výpisu z guernsejského obchodního rejstříku ale byl účel jejího založení působit v "solárních projektech a službách v Evropě".
Teoretickou možností také je, že transakce mohly souviset s miliardovými dividendami, které loni měla vyplácet samotná Škoda Transportations.
Michal Korecký setkání s Radiožurnálem a serverem Hlídací pes, který se transakcemi rovněž zabýval, odmítl. Na všechny otázky odpověděl písemně.
„K vašim dotazům mi dovolte obecně uvést, že nebudu komentovat jakékoli dokumenty, získané velmi pravděpodobně nelegální cestou. Rovněž se nebudu vyjadřovat k dokumentům nepodepsaným, tzn. k dokumentům, které jsou zřejmě pouze ve fázi návrhu, přičemž se navíc jedná o návrhy, které se mne vůbec netýkají,“ napsal.
Odmítl také pochybnosti, zda transakce nesloužily k obcházení daní. „Moje daňová přiznání již mnoho let zpracovává a za mne podává mezinárodní společnost, patřící do velké čtyřky světových daňových poradců. Jsem si tedy zcela jist, že veškeré moje daňové povinnosti byly a jsou plněny řádně a včas,“ uvedl.
Dokumenty z panamské Mossack Fonseky získal od anonymního zdroje německý list Süddeutsche Zeitung a poté i Mezinárodní konsorcium investigativních novinářů. Celkově jde o únik 11,5 milionu tajných dokumentů o offshorových firmách z desítek zemí světa včetně Česka. Seznam firem i s některými dokumenty chce konsorcium novinářů zveřejnit příští týden.
Jak to bylo se Škodou
Michal Korecký spoluvlastnictví Škody potvrdil v roce 2010. Vedle něj jsou hlavními vlastníky ještě Tomáš Krsek a lidé ze skupiny Appian, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Ti byli ve Švýcarsku zatím nepravomocně odsouzeni za podvod a praní špinavých peněz při privatizaci Mostecké uhelné společnosti.
Švýcarská, a poté i česká policie prověřovaly i ovládnutí Škody, kterou Appian koupil v roce 2002 a 2003, zčásti od státní České konsolidační agentury. Peníze na platbu za strojírnu totiž pocházely z peněz mosteckých dolů. Podle švýcarské justice ale peníze na Škodu nebyly špinavé.
Tuzemská policie pak i na základě některých dokumentů ze Švýcarska zkoumala, jak vlastně samotná privatizace plzeňské Škody probíhala.
Podezřívala mimo jiné tehdejší manažery státního Škoda Holdingu, což byli vedle Koreckého a Krska ještě i Jiří Zapletal a pozdější šéf společnosti ČEZ Martin Roman, že s Appianem spolupracovali už před prodejem, ten tak získal exkluzivitu k jednání a i výhodnou kupní cenu. Za to měli mít manažeři slíbeno 66 procent firmy prostřednictvím offshorových struktur.
Letos v únoru policie věc odložila s tím, že se jí „nepodařilo zjistit skutečnosti opravňující zahájit trestní stíhání“. Navíc nevyloučila, že celá věc může být promlčená.
Z původního holdingu Škoda dnes zůstala právě Škoda Transportations, která úspěšně vyrábí lokomotivy a tramvaje. Nedávno se ale dostala do křížku se státem kvůli sporu o penále za zpožděnou dodávku pro České dráhy. V minulosti uzavřela také smlouvu na obrovské množství tramvají pro Prahu, kterou později město kritizovalo.
Konkrétní podíly majitelů Škody nejsou známé. Jejím oficiálním vlastníkem je firma CEIL z Kypru.