Souhrn z témat o bezpečnosti cyklistů v silničním provozu

10. květen 2007
Vaše téma

Nehod s tragickými následky pro cyklisty přibývá, vyplývá to z nejnovější statistiky policejního prezidenta. V první třetině letošního roku zahynulo na českých silnicích celkem čtyřiadvacet cyklistů, to je o třetinu víc, než za srovnatelné loňské období. Vaše téma je dnes proto o bezpečnosti cyklistů.

Lenka JANSOVÁ:
Hezký den. Mezi cyklisty, kteří málem zvýšili tragické číslo ze čtyřiadvaceti na pětadvacet, je i pan Pavel. Nedávno měl na rušné křižovatce v Hradci Králové nehodu. Za přehlédnutí semaforu naštěstí nakonec zaplatil jenom pokutu dva a půl tisíce korun. Patří totiž mezi cyklisty, které od pokuty nezachrání ani to, že se při nehodě zranili.

Pavel, cyklista:
V přátelském, ale důrazném upozornění mně bylo naznačeno, že pokud ještě jednou, že mně už to jen tak neprojde, a tak jsem se rozhodl, že raději nebudu již na kole jezdit, ale raději budu chodit pěšky nebo využívat městskou dopravu v hustém městském provozu.

Lenka JANSOVÁ:
Sněmovna pravděpodobně schválí změny, které by měly pokuty pro zraněné cyklisty upravit. Platit by mohly od září letošního roku.

Vladimír KROC, moderátor:
Lenko, říkala jste, že letos přibylo mrtvých cyklistů při dopravních nehodách o třetinu oproti loňsku, co je za těmi čísly?

Lenka JANSOVÁ:
Například podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia za tak nepříznivá čísla může letošní zatím teplé počasí. Policisté také upozorňují na to, že nehody často zaviní starší cyklisté, kteří na kole jezdí na nákupy, do zaměstnání nebo do restaurace, a co policisté vidí velmi neradi, často také z restaurace domů a dokonce bez dostatečného osvětlení. Potvrzuje to i mluvčí břeclavského okresního policejního ředitelství Kamila Haraštová.

Kamila HARAŠTOVÁ, mluvčí břeclavského okresního policejního ředitelství:
Zejména starší lidé, kteří na kole jezdí, neberou dodržování dopravních předpisů a značek jako směrodatné. Nejčastější prohřešky je právě zmíněné osvětlení, nedodržení dopravních předpisů a v neposlední řadě je to také alkohol.

Vladimír KROC, moderátor:
Co na to dopravní psychologové a odborníci, jak zařídit, aby byly statistiky cyklistických nehod příznivější.

Lenka JANSOVÁ:
Většinou se shodují na tom, že v Česku je málo cyklostezek, potvrzuje to i Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu.

Jaroslav MARTÍNEK, Centrum dopravního výzkumu:
Snažíme se vytvářet takové podmínky, aby ten cyklista po těchto frekventovaných silnicích první, druhé třídy vůbec nemusel. Pokud se nám podaří vybudovat hustou síť skutečně cyklostezek, bezpečných cyklostezek, které povedou paralelně podél komunikací, tak i tím možná hodně střetům se vyhneme.

Lenka JANSOVÁ:
Cyklistickou přilbu musí mít na hlavě podle nových pravidel jen cyklisté mladší osmnácti let, ale nejlepší by bylo, kdyby ji měli všichni. Čísla mluví jasně, jenom přibližně jeden cyklista z osmi, který se na kole letos zabil, měl při pádu na hlavě ochrannou přilbu. Jak vysvětluje šéfredaktor měsíčníku VELO Rudolf Hronza, moderní cyklistické přilby také dokážou rozložit náraz na větší plochu a podstatně tak zmenšit následky úderu do hlavy.

Rudolf HRONZA, šéfredaktor cyklistického měsíčníku VELO:
U přileb okolo sedmi set až tisíce korun už se setkáme s technologií Inmold, což znamená pevné spojení skořepiny a skeletu. Ta přilba už je dostatečně odolná. A směrem cenově výše už získáte, v uvozovkách, pouze menší hmotnost a lepší odvětrání, což znamená lepší komfort ve výsledku. Takže bych tyto dražší přilby doporučil pro cyklisty, kteří na kole tráví více času.

Lenka JANSOVÁ:
Ještě doplním, že nesmíme zapomenout ani na správné osvětlení. To klasické je třeba kombinovat s reflexními materiály. V cyklistických obchodech jsou také k dostání speciální reflexní samolepky.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: lej
Spustit audio

Více z pořadu