Snížit vyčleňování romských žáků by mohla sociální a finanční podpora škol

28. květen 2025

Finanční podporu školám má přinést podle expertů novela školského zákona, která čeká na schválení Sněmovnou. 

V Česku je podle neziskové organizace PAQ Research po desetiletí asi 130 segregovaných základních škol, z toho v 78 z nich tvoří romské děti více než polovinu žáků. Za diskriminaci romských školáků a jejich odsouvání do zvláštních škol odsoudil Česko v roce 2007 Evropský soud pro lidská práva. Dlouhodobě za to ČR kritizují mezinárodní instituce a organizace včetně Evropské komise nebo Amnesty International. ČR sice podle komise ukončila režim zvláštních nebo praktických škol, romské děti jsou ale stále nadměrně zastoupeny v oddělených třídách nebo ve speciálních školách pro žáky s postiženími či poruchami vývoje.

Podle ředitele Agentury pro sociální začleňování je školy potřeba motivovat k tomu, aby realizovaly proinkluzivní opatření, tedy opatření k začlenění znevýhodněných i nadaných žáků do tříd s ostatními. Obce, které školy zřizují, je podle něj nutné podpořit v tom, aby romské žáky nevytěsňovaly do vybraných škol. "V populaci jsou tři procenta romských dětí, ale ve speciálních třídách jich je 15 procent, ve speciálních třídách základních škol dokonce 22 procent," uvedl.

Problematické jsou podle Šimáčka předčasné odchody romských dětí ze vzdělávacího procesu před dokončením deváté třídy. "V Ústeckém kraji je to přes sedm procent, v Karlovarském 4,7 procenta," řekl. Žáci se sociálním znevýhodněním mají podle něj i zhoršenou dostupnost dalšího kvalitního vzdělávání, a tím uplatnění na trhu práce. Dalším efektem je pak přibývání lidí, kteří pobírají sociální dávky.

Zakladatel spolku Romani Hub Tomáš Ščuka uvedl, že vzdělávání v segregovaných školách brání romským žákům vytvářet si přínosné vztahy s vrstevníky z většinové společnosti. Rodiče romských dětí si neuvědomují rozdíl mezi školou s mnoha Romy a jinou školou, primární je pro ně bezpečné prostředí ve školách, kde jejich děti nečelí předsudkům a stereotypům, které způsobují traumata v dospělosti, řekl. Podle Ščuky je třeba tento přístup změnit.

Ministerstvo školství loni s PAQ Research a Národním pedagogickým institutem uzavřelo memorandum o opatřeních, která mají během dvou let vést ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách či školách a etnicky segregovaných školách. Týkají se například reformy poradenského systému nebo podpory škol.

Projekt na webu desegregace uvádí, že je možné přibližně určit maximální podíl romských a dalších vyloučených dětí ve třídě. Po jeho překročení hrozí, že ostatní rodiče začnou své děti hromadně přehlašovat do jiných škol. Je podle odborníků vhodné, aby v jedné škole zastoupení romských znevýhodněných žáků nepřekračovalo deset až 15 procent, ve třídě pak maximálně čtyři žáky. Velká část segregovaných škol se nachází v obcích a oblastech, kde je do zhruba osmi procent romských znevýhodněných dětí. Tam je podle doporučení možné dosahovat i ideálnějšího podílu ve školách, a to do dvou žáků na třídu.

zdroj: ČTK
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

    Václav Žmolík, moderátor

    tajuplny_ostrov.jpg

    Tajuplný ostrov

    Koupit

    Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.