Sněmovna schválila snížení spotřební daně na pohonné hmoty. ČSSD hlasování zpochybnila

23. červenec 2014

Snížení spotřební daně na benzin a naftu je nejisté. Poslanec ČSSD Ladislav Šincl totiž zpochybnil dnešní hlasování, ve kterém zákonodárci návrh schválili. Sněmovna proto bude o zákonu i přes odpor opozice znovu rozhodovat v pátek.

Snížení spotřební daně na pohonné hmoty navrhl sociální demokrat Milan Urban v rámci předlohy o znovuzavedení takzvané zelené nafty pro zemědělce. Mělo to být o 2,50 koruny na litr u nafty a u benzinu o 1,50 koruny na litr.

Snížení spotřební daně na naftu a benzín schválila část poslanců ČSSD podle svých slov omylem. Někteří poslanci sociální demokracie nyní tvrdí, že se domnívali, že hlasují pro jiný Urbanův návrh, který se týkal zvýšení spotřební daně na cigarety.

„Doufám, že to bude někdo revokovat, protože to není možné. Jednak na to není důvod, za druhé to pro lidi nic nepřinese. Všechno by skončilo v kapsách nějakých distributorů. Takže vůbec nechápu, co tím pan Urban sleduje. A navíc nemá pravdu, protože dneska jsou pohonné hmoty v Čechách nejlevnější. Nechápu, za koho zase lobbuje,“ rozčiloval se ministr financí z hnutí ANO Andrej Babiš. Schválená změna by podle něj připravila státní rozpočet o 14 miliard korun.

Poslanec Šincl po hodinové pauze na jednání klubu sociálních demokratů uvedl, že hlasoval proti návrhu, na sjetině hlasování měl ovšem „ano“. Šéf poslanecké sněmovny a Šinclův stranický kolega Jan Hamáček námitku přijal.

Do hry se může dostat Ústavní soud

Proti tomu ostře vystoupila opozice, podle které se měla námitka uplatnit bezprostředně po hlasování. ODS teď zvažuje, že se obrátí na Ústavní soud. Urbanův návrh totiž občanští demokraté podpořili.

„Díky našim hlasům prošel pozměňovací návrh pana poslance Urbana, který snižuje spotřební daň na pohonné hmoty, a to já naopak pokládám za velmi dobrý krok. Protože to se týká všech a není to výhoda jenom pro někoho,“ uvedl po hlasování šéf ODS Petr Fiala.

„Vycházím z profesionální studie Vysoké školy ekonomické, která je z roku 2011, poté byla po dvou letech aktualizovaná,“ řekl poslanec Milan Urban. „Když bude nižší cena, bude se více tankovat, více jezdit a tím pádem bude spotřební daň vyšší.“

„Podívejte se na Slovensko, snížilo o 20 procent spotřební daň a výnos je vyšší o 26 procent,“ zdůraznil Urban. „Není to nový návrh. Předkládám ho 2 roky. Většinou mě při hlasováních ve sněmovně proti Kalouskovi podporovala většina sociálních demokratů.“

S argumentem, že snížením ceny by se povzbudila poptávka a následné zvýšení prodeje pohonných í hmot by znamenalo vyšší příjem státní pokladny, ne zcela souhlasí Václav Franče, analytik Raiffeisenbank.

„Tato úvaha byla správná ještě tak před rokem, protože koruna byla silnější a pohonné hmoty v Česku byly relativně dražší než v zahraničí, což způsobilo, že řada kamionů tankovala jinde, nikoli u nás.“

„Ale nyní kvůli oslabení koruny už jsou pohonné hmoty dokonce levnější než na Slovensku, nebo Německu. Takže snížením ceny nafty by docházelo podle mě z větší části k pouze výpadkům příjmů státního rozpočtu,“ míní Franče.

autoři: vma , rok
Spustit audio