'Šmejdi' mají novou praktiku, předváděcí akce zastírají soutěží

3. červen 2016

Více než osm z deseti předváděcích akcí nevyhovělo kontrolám České obchodní inspekce. Za první tři měsíce udělila firmám klamajícím spotřebitele pokuty za více než pět milionů korun. Další desítky případů inspekce ještě prověřuje. Mezi nové praktiky například patří maskování předváděcí akce soutěží o peníze.

Výsledky kontrol také potvrdily, že takzvaní šmejdi přicházejí pořád s novými praktikami. Třeba když spotřebiteli zatají, že jde o předváděcí akci.

„Oni vás třeba oslovili na ulici s anketní otázkou, zda souhlasíte s poplatky u lékaře. Měli vaši adresu, telefon,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

„Vybrali si záměrně seniory a pak jim zavolali, že se díky odpovědi v anketě dostali do soutěže o 100 tisíc korun v hotovosti. A když se přímo zeptali, zda se jedná o předváděcí akci, tak jim odpověděli, že rozhodně ne.“

Čtěte také

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich také radí, jak se v takové situaci může spotřebitel bránit:

„Necháte se zlákat nějakou nabídkou, pak zjistíte, že jste na klasické předváděcí akci, kde vás nutí něco koupit. Nečekejte na to, až vás znovu napálí – tady je to hrou o 100 tisíc korun v hotovosti. Seberte se a běžte domů. Když vám v tom budou bránit, volejte policii.“

Při poškozování spotřebitelů také tzv. šmejdi někdy obcházejí zákaz přijímat platby za zboží před uplynutím lhůty sedmi dnů od podpisu smlouvy.

Šmejdi - příklady soudních sporů
autor: kso
Spustit audio