Slovensko jako cíl lihoturistiky. Sen, nebo budoucnost?

Takzvaných pivních turistů s batohem vpředu je v Česku nepočítaně. O vinné turistice už jste asi také slyšeli. Ale co taková „lihoturistika“? Na Slovensku má pro ni nejlepší předpoklady oblast severního Spiše.

V kraji kolem Staré Lubovně se tvrdý alkohol vyrábí odnepaměti. Jedna tamní fabrika chce začít od píky. Neláká rovnou na hotové nápoje, ale chce návštěvníkům ukazovat výrobu lihu. Příběh o spojení průzračné tatranské vody a zlatavého obilí by měl přitáhnout turisty, včetně těch českých.

Polední zvonění na venkově nikoho nepřekvapí. Výjimkou není ani vesnice Hniezdne u Staré Lubovně. Jenže tyhle zvony se nenesou z kostela, ale ze zvonice přímo uprostřed lihovaru. Místo tovární píšťaly se tu ve fabrice prostě zvoní. A není to zdaleka jediná specialita.

„Chceme upozornit na tradici zpracování obilí v této oblasti a na historii zdejšího lihovarnictví,“ shrnuje princip celého projektu František Strela.

Je člověkem na svém místě. Jako marketingový manažer lihovaru vás má přesvědčit, že nápad postavit kolem fabriky historickou expozici lihovarnictví nebyl jen dobrý, ale že byl zatraceně dobrý.

Ostrá zkouška na lihovar teprve čeká

Poučit i pobavit

„Slováci jsou zvyklí na tvrdé destiláty,“ soudí. Ostrá zkouška přesto na lihovar teprve čeká. Výstava se otevře letos v létě, pak se uvidí. „Budou tu vystaveny artefakty z 12. až 18. století, které sbíráme po celém Slovensku,“ přibližuje František Strela.

Společně procházíme kolem dřevěných chaloupek, v nichž se budou nacházet jednotlivé části výstavy o lihovarnictví. Sloupy na verandách i velkou vjezdovou bránu zdobí typické spišské ornamenty. Vyřezali je místní řezbáři a snažili se, aby všechno vypadalo co možná nejvěrohodněji. Včetně symbolu továrny i celého kraje, tedy čápů.

Za čápy jsme však Hniezdneho nepřijeli, a tak se z dřevěných domečků pojďme přesunout do hypermoderní budovy lihovaru. „Postupně budujeme turistickou cestu, aby se tu návštěvníci něčemu přiučili,“ ukazuje František Strela na všudypřítomné cedule poučující turisty o historii lihovarnictví.

Když se v místním lihovaru ohánějí světoznámou kvalitou, tak nepřehánějí. Z místního lihu se vyrábí například slovenská luxusní vodka, která se už několik let úspěšně prodává na americkém trhu.

Všudypřítomné informační cedule dokazují, že lihovar má turisty nejen pobavit, ale i poučit

Slováci potřebují propracovanější marketing

Slovenskou vodku pomáhal v Americe prosadit podnikatel Juraj Droba. Co si on myslí o kvalitě slovenského tvrdého alkoholu?

„Slovensko dokáže vyrobit atraktivní destiláty. Nestavil bych je však na piedestal. Na Slovensku nicméně existuje řada drobných výrobců, kteří vyrábějí výborné destiláty. Základním problémem je tu marketing, zdejší lihoviny se velice špatně prodávají,“ soudí.

V lihovaru v Hniezdnem nechtějí prvoplánově lákat turisty na tvrdý alkohol. Na druhé straně, velkou část turistů určitě kromě přeměny obilí na líh budou zajímat i hotové nápoje, které se plní v okolních likérkách. Pokud se k tomuhle marketingovému experimentu přidají kromě prvního lihovaru i další podniky, má Slovensko šanci prodat turistům jednu ze svých nejlepších tradic.


Zvětšit mapu: lihovar v Hniezdnem se možná stane oblíbeným turistickým cílem

autor: vob
Spustit audio