Slovenská návrhářka vyrábí „veganskou kůži“. Ovlivní to trend fast fashion?

21. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na indickém Lakmé Fashion Weeku 2020 Zuzana Gombošová vyhrála Circular Design Challenge

Slovenská návrhářka možná objevila způsob, jak zvrátit trend takzvané fast fashion. V Indii začala vyrábět plně odbouratelný materiál Malai z odpadní kokosové vody. Tomu se někdy přezdívá „veganská kůže“. 

Slovenská návrhářka začala vyrábět plně odbouratelný materiál Malai

Zuzana Gombošová pochází z východoslovenských Michalovců, vystudovala vyhlášenou uměleckou školu Central Saint Martins v Londýně a posledních několik let žije v Indii. Zavedla ji tam náhoda, přesto v Indii nakonec zůstala – mimo jiné i kvůli spolupráci s keralským designérem Susmithem na materiálu Malai. 

„Malai je biokompozitní materiál, který jsme vyvinuli, vyrábí se na bázi bakteriální celulózy a rostlinných vláken,“ popisuje Zuzana Gombošová.

Tomuto materiálu se někdy přezdívá veganská kůže a svou strukturou ji skutečně připomíná. Vyrábět se z něj dá široká škála produktů, od oblečení přes boty až po nábytkářské čalounění. 

Za fast fashion mohou výrobci i zákazníci

Unikátní vlastnosti malaie ocenili i na indickém Lakmé Fashion Weeku 2020, kde Zuzana Gombošová vyhrála Circular Design Challenge. „Společnost každý den vyprodukuje spoustu odpadu, chtěla jsem se navrátit k materiálům bližším přírodě, které jsou odbouratelné,“ vysvětluje. 

Doprava produkuje značné emise a znečistění, ideální je proto lokální výroba.
Zuzana Gombošová

„Výroba tohoto materiálu neprodukuje odpad, a jakmile produkt z malaie skončí svůj život, příroda ho sama odbourá,“ dodává slovenská návrhářka. Další výhodou malaie je podle ní samotný proces výroby – nejsou k němu třeba velké továrny, naopak využívá sil lokálních řemeslníků.

Zuzana Gombošová při tom naráží i na téma takzvané „rychlé módy“, která s sebou nese řadu problémů. Mezi ty patří například nadprodukce, znečišťování přírody nebo emise vznikající při přepravě zboží. „Musíme si uvědomit, že poptávka a nabídka jsou propojené. Výrobce se často řídí tím, co si žádá konzument, naopak konzument viní výrobce. Těžko vinit pouze jednu stranu.“

Může její materiál tento trend změnit? A jak vypadá spolupráce s lokálními výrobci? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R se Zuzanou Gombošovou.

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související