Slovanská epopej má kromě Japonska putovat i do Číny. Muchův vnuk je proti

14. červen 2016

Slovanská epopej Alfonse Muchy má po Japonsku putovat i do Číny. Zapůjčení díla dnes odsouhlasili pražští radní. Cestu velkoformátových pláten ale ještě může zvrátit rozhodnutí soudu, na který se obrátil malířův vnuk John Mucha.

Kromě už odsouhlaseného Japonska a Číny o epopej stojí i Jižní Korea nebo Spojené státy. Proti tomu, aby dílo opustilo české hranice, je ale vnuk malíře John Mucha.

„To je něco, co patří národu. Ať lidé přijíždějí do Čech,“ uvedl John Mucha v České televizi. A soud požádal o předběžné opatření. Praha teď musí vyčkat na jeho rozhodnutí.

„Na druhou stranu my máme žádost pokrevní vnučky Alfonse Muchy, paní Plockové, která naopak velmi stojí o to, aby Slovanská epopej do zahraničí vycestovala,“ řekl radní pro kulturu Jan Wolf z Trojkoalice.

Možná až na několikaletou pouť po světových galeriích se má Slovanská epopej vydat už příští rok na jaře.

Nebude to poprvé, co se obří plátna o slovanských dějinách budou stěhovat mimo republiku. Už v roce 1919 dokončených 11 obrazů - z celkové dvacítky - putovalo do Severní Ameriky. Byla natočená na speciálních válcích. Podobně restaurátoři plátna stěhovali před pěti lety z Moravského Krumlova do Prahy.

Hlavní město Praha, kterému cyklus Slovanská epopej patří, už dříve dva až tři obrazy půjčilo na výstavy do Německa, Francie nebo Rakouska. Takto kompletně ale epopej ještě republiku neopustila.

Restaurátor: Mucha od počátku počítal se stěhováním obrazů

Tomáš Berger z týmu restaurátorů, kteří se o epopej starají, nemá obavy z toho, že časté přemísťování může plátna poškodit. Alfons Mucha podle něj vytvářel obrazy tak, aby se dala stěhovat z kontinentu na kontinent.

„Není to moc obvyklé, že by se plátna při stěhování poškodila. Musíme si uvědomit, že Alfons Mucha projektoval zapůjčení obrazů do Ameriky, počítal s tím, že budou svinutá, protože tenkrát cestovala mnoho týdnů lodí,“ přiblížil Berger ve vysílání Českého rozhlasu.

„Mucha ta díla namaloval na speciální, velmi pevná plátna a pro podklady použil naopak tenké nátěry, protože věděl, že ta díla chce rolovat a že chce Slovanskou epopej představit veřejnosti v Americe.“

V dnešní době se takto vzácná díla podle Tomáše Bergera stěhují v klimatizovaných bednách, které zajišťují neměnnost vnitřního klimatu.

autoři: ela , mta , Veronika Neprašová
Spustit audio