Škola hrou, řekli si v Americe. Umíte si představit, že by se takhle vzdělávali čeští inženýři?

Málokdo dnes pochybuje o tom, že úspěchy v učení přináší namísto drilování škola hrou a zábavnou formou. Dá se ale podobný přístup využít i v případě vysokoškolského vzdělání? I když to může znít překvapivě, právě o něco takového se pokouší institut technického inženýrství nedaleko amerického Bostonu. Při vzdělávání budoucích inovátorů vsadil na praktickou stránku – a slaví úspěchy.

Během pouhých deseti let se z Olin College stala prestižní škola, kam se tlačí davy studentů. Jak vysoká škola hrou vypadá?

Julianne Jorgensonová se s vrtačkou a dlátem v ruce připravuje na seminář o složení materiálů. Studentka třetího ročníku a budoucí inženýrka si soukromou vysokou školu Olin College nemůže vynachválit.

Čtěte také

„Je to tady úplně jiné. Někdy dokonce zapomínám, že jsem na vysoké škole. Připadám si občas jako na letním táboře! Pracujeme na mnoha projektech, učíme se samozřejmě i teorii, ale zábavným a zajímavým způsobem. K tomu všemu jste tu obklopení zajímavými a inspirativními lidmi, vedle nichž je skvělé se jen pohybovat. Ohromně mě to baví,“ říká Julianne, která se v budoucnosti chce vydat na dráhu lékařského výzkumu.

Studenti využijí své znalosti v praxi

Privátní vysoká škola, jejíž kampus sídlí v romantickém zeleném prostředí asi 20 kilometrů od Bostonu, si za dekádu své existence vydobyla pozoruhodné renomé. Čerství inženýři ji opouštějí po čtyřech letech s titulem bakaláře, ale také bohatou praktickou přípravou, díky které – jak vedení školy tvrdí – absolventi nacházejí okamžité uplatnění, v praxi i na univerzitách při dalším studiu.

„Chtěli jsme od základu změnit vzdělávání v technických oborech. Přinejmenším ve Spojených státech se hodně posunulo k teorii a vědě. Inženýři ale mají především být schopní myslet inovativně a využívat existující teoretické poznatky k řešení problémů,“ vysvětluje motivaci zakladatelů vysoké školy děkan Olin College Vincent Manno.

Jak zdůrazňuje, škola chce studentům ve vzdělávacím procesu dát co nejdříve pocit, že mají možnosti a schopnosti své znalosti použít. O studium na škole, která se běžným technickým institutům vymyká i genderovým složením – polovinu ze tří set studentů tu tvoří dívky, je enormní zájem. Inovativní přístup k výuce si pochvalují i pedagogové.

Četbu usnadní speciální projektor

Profesorka antropologie Caitren Lynchová zapáleně popisuje kurs, který vede společně s kolegyní, expertkou na design. Studenti nejnižších ročníků se v něm učí především to, že své technické inovace budou navrhovat pro konkrétní lidi s konkrétními problémy.

„Já sama se zabývám problémy stárnutí a nejstarších generací. Kurs má studentům ukázat, že právě senioři jsou skupinou obyvatel, které můžou svým vzděláním a návrhy pomoci a podstatně jim zlepšit život. Každý tým v rámci projektu pracuje s konkrétním seniorem nebo manželským párem, na konci semestru mu předají výrobek, který mu usnadní život,“ vysvětluje profesorka.

Čtěte také

Osmnáctiletá Susan a o dva roky starší Anders tak například pomáhají devadesátileté paní, která ztrácí zrak. „Často se s naší paní scházíme, je skvělá. Řekli jsme si, že vyrobíme speciální projektor, kterým by mohla prohlížet fotky, obrázky a číst. Dřív i malovala, jsou to činnosti, které jí hodně chybí,“ říká Anders a společně se Susan se smějí – kdo by to byl řekl, že inženýři můžou pomáhat lidem a ještě v prvním ročníku.

Výuka inženýrského designu na Olin College

autor: lek
Spustit audio